Microsoft Azure for Education w Elektryczniaku

logo MS Azure

Microsoft Azure
for Education
 w Elektryczniaku

(dawniej DreamSpark)

 

Aby uzyskać dostęp do oprogramowania, musimy założyć Ci konto. W tym celu:

1. Jeśli nie masz konta, proszę napisać maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Maila proszę wysłać z konta pocztowego z eSzkoły http://poczta.eszkola.opolskie.pl/. Logujemy się do niego tak samo jak do eDziennika.

2. Jeśli miałeś lub miałaś konto, ale nie da się zalogować (konto prawdopobnie straciło ważność) proszę również napisać maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Gdy konto będzie założone, można korzystać z portalu Azure for Education. Udostępnia on pliki instalacyjne programów, obrazy instalacyjne systemów operacyjnych oraz klucze do oprogramowania. Pamiętajcie, że klucze do oprogramowania są przypisane do was, poprzez dane z eDziennika. Nie należy ich udostępniać ani publikować.

Aby zalogować się do portalu z oprogramowaniem Microsoft należy wykonaż poniższe kroki:

 1. Wejdź na stronę Azure, wybierz 'Zaloguj'

1 Kliknij zaloguj

2. Zaloguj się danymi z e-dziennika (e-mail oraz hasło z eSzkoły)

2 Zaloguj się emailem z edziennika

3. Zaloguj się

3 Zaloguj się

4. Wybierz 'Portal'

4 Portal

5. Wyszukaj 'education'

5 Wyszukujemy education

6. Przejdź do 'Zaakceptuj te warunki tutaj'

6 Zaakceptuj te warunki tutaj

7. Zaakceptuj pierwszy warunek

7 Zaakceptuj pierwszy warunek

8. Oprogramowanie

8 Oprogramowanie

9. Mamy tu wszystkie dostępne programy

9 Mamy tu wszystkie dostępne programy

 

Elektryczniak na kolejnej odsłonie Kół Nakowych

Elektryczniak na kolejnej odsłonie Kół Nakowych

06.11.2012 wybrani uczniowie  klas trzecich, które biorą udział w projekcie Szkoła Kluczowych Kompetencji,  wzięło udział w zajęciach w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Odbyły się one w ramach cyklicznych Kół Naukowych podczas których uczniowie nie tylko chwalą się zdobytą wiedzą ale mają również wyjątkową szansę na jej poszerzenie. Zajęcia były prowadzone przez wykładowców z DWS i były podzielone na cztery bloki tematyczne.

Klasa 3C wzięła udział w zajęciach prowadzonych przez p. Małgorzatę Ptak a tematem przewodnim były Święta. Nasi uczniowie wzięli udział w zajęciach których zadaniem jest zapoznanie uczestników z częścią kultury angielskiej oraz  wskazanie różnic kulturowych między Wielką Brytanią a Polską na podstawie sposobu spędzania Świąt Bożego Narodzenia. Elementami zajęć była prezentacja krótkich filmów związanych z tematem Bożego Narodzenia, zapoznanie uczestników z terminologią, wykonywanie przez nich ćwiczeń leksykalnych, zadawanie pytań i odpowiadanie na pytania, odgrywanie scenek z podziałem na role.

Czytaj więcej...

ZNOWU ELEKTRYCZNIAK NAJLEPSZY! TYM RAZEM NAJLEPSZY W KRAJU!

Nasi uczniowie w składzie: Rafał Świtala (3FT), Michael Dziony (3FT), Marcin Pech (3FT) i Sebastian Kania (3AT) wywalczyli w Lublinie I miejsce w finałowych, trzydniowych rozgrywkach Przedsiębiorstwa Symulacyjnego w ramach projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji Edycja 2. Przygotowania do konkursu rozpoczęły się już w czasie wakacji, miały charakter treningu na platformie SKK-2, obejmowały ustalania działań oraz prac, jakie uczniowie planowali wykonać w Lublinie.

W poniedziałek po uroczystym powitaniu uczestników (10 najlepszych drużyn z kraju) rozpoczęły się rozgrywki wg ściśle określonego scenariusza i parametrów, z którymi uczniowie mogli zapoznać się 30 min. przed rozpoczęciem zawodów. W trakcie trzydniowej rywalizacji drużyna Elektryka codzienne zdobywała największą liczbę punktów i była najlepsza!

Na szczególną uwagę zasługuje logistyka naszej drużyny. Chłopcy natychmiast ustalili kto odpowiada za ściśle określone działania budowanej przez nich firmy! Było to bardzo ważne, gdyż każdy miał do dyspozycji własne stanowisko komputerowe i dostęp do budowanej przez nich firmy.

Czytaj więcej...

eSzkoła

Logowanie bezpośrednio do e-dziennika
https://uonetplus.eszkola.opolskie.pl/opole/OpoleZSE

Linki

Opolska eSzkoła - strona główna portalu

Rodzice/Opiekunowie

Drodzy Rodzice - jeżeli oddali Państwo formularz rejestracyjny, prosimy po  kilku dniach rozpocząć próbę logowania!
Jeżeli podczas aktywacji konta pojawi sie informacja o tym, że w bazie nie ma adresu email lub nr PESEL to prosimy o wysłanie informacji na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. zawierającą Państwa PESEL,  adres email, imię i nazwisko oraz klasę dziecka wpisane w formularzu rejestracyjnym.
Te dane zweryfikujemy z danymi wprowadzonymi do systemu.

  • Aktywacja konta
    • W celu aktywacji konta rodzica/opiekuna należy zapoznać się z Zasadami Bezpieczeństwa, wypełnić załączony Formularz Rejestracyjny i dostarczyć go do sekretariatu uczniowskiego, następnie po ok. 5 dniach zgodnie z Instrukcją Aktywacji/Zmiany Hasła aktywować konto oraz ustawić hasło do portalu
    • Zasady Bezpieczeństwa pobierz plik 
    • Formularz Rejestracyjny – pobierz plik 
    • Instrukcja Aktywacji/Zmiany Hasła pobierz plik 

Ogólnopolska Internetowa Rewolucja Wśród Seniorów w Opolskim Elektryczniaku

Ogólnopolski projekt „Polska Cyfrowa Równych Szans” (www.latarnicy.pl), który został objęty patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji i Stowarzyszenia Miasta w Internecie ma na celu wprowadzenie not-for-profit  osób 45/50+ do świata Internetu i komputera. Jest to spowodowane tym, że prawie 10 mln Polaków w wieku 50+  nie korzysta z Internetu, a tylko 10 % osób po 65 roku życia ma styczność z komputerem i „siecią”.

Osoby, które nie potrafią korzystać z komputera w dzisiejszych czasach są całkowicie wykluczone ze społeczeństwa. Trudno im znaleźć pracę czy uzyskać ważne informacje (np. rozkłady autobusów MZK).

Jako absolwent opolskiego „Elektryczniaka” przez 4 lata intensywnej nauki zdobyłem wystarczającą  wiedzę z zakresu informatyki, którą teraz chciałbym się podzielić z osobami starszymi. Podczas wakacji odbyłem specjalne szkolenie, na którym nauczonomnie jak pracować z nestorami, tak aby sprostać ich największym oczekiwaniom.

Zajęcia odbywają się w jednej z doskonale wyposażonych pracowni komputerowych Zespołu Szkół Elektrycznych im. T. Kościuszki w Opolu.

http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20121005/REGION/121009595

ZAKOŃCZONA GIEŁGA PODRĘCZNIKÓW

bookSamorząd Uczniowski informuje, że zakończona została sprzedaż używanych podręczników.
Odbiór pieniędzy lub niesprzedanych książek trwa do 1 października na długiej przerwie w sali nr 20.



ODYSEJA UMYSŁU - NABÓR DO DRUŻYN

Odyseja Umysłu - nabór do drużyn
28 września - piątek - duża przerwa - sala 13
Zapraszamy wszystkich uczniów klas pierwszych na spotkanie organizacyjne, na którym będzie można zapisać się na zajęcia z Odysei Umysłu.
Trenerzy

RADIO-SYGNAŁY ELEKTRYCZNIAK USŁYSZAŁY!

Radio Sygnały

20 września 2012r. zostały ustalone i zaakceptowane zasady współpracy pomiędzy największą studencką rozgłośnią radiową "Radio-Sygnały" przy Instytucie Politologii Uniwersytetu Opolskiego, a powstającym Szkolnym Radiowęzłem Elektryczniaka. Projekt nosi nazwę "Akademia Radia Sygnały".

Osobą reprezentującą Radio-Sygnały jest Pan Leszek Bil, a ze strony Zespołu Szkół Elektrycznych Dariusz Dobrowolski i Kazimierz Król.

Szkolny Radiowęzeł jest realizacją Grantu projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji - Edycja2. Opiekunem projektu jest Tomasz Śniegur. Osobą odpowiedzialną za kontakt i przygotowanie zajęć w Rasdio-Sygnały jest Jacek Brzostowski.

WYJŚCIE na pierwsze spotkanie ustalono na 26.09.2012r. (ŚRODA). Zbiórka przed szkołą o godz. 14.00 !

KLASA 3BT - RUSZA W PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

SKK-2

Przypominam, że ruszają zajęcia z przedsiębiorczości dla klasy 3 b technikum w ramach projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji - Edycja 2. Spotkania odbywać się będą w każdy czwartek o godzinie 8.00 w sali 39!

Nauczycielem prowadzącym jest Pani Lidia Gargul.

KALENDARZ NA ROK SZKOLNY 2013/2014

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2013/2014

 

Rozpoczęcie rocznych zajęć

dydaktyczno-wychowawczych

2 września 2013 r.

Spotkanie z rodzicami klas pierwszych

11 września 2013 r.

Spotkanie z rodzicami klas maturalnych oraz klas II-III technikum i zasadniczej szkoły zawodowej

18 września 2013 r.

Kwartalne spotkanie z rodzicami klas technikum i zasadniczej szkoły zawodowej

13 listopada 2013 r.

Rekolekcje szkolne 10 grudnia 2013 r.
18 marca 2014 r.

Zimowa przerwa świąteczna

23 - 31 grudnia 2013 r.

Konferencja klasyfikacyjna dla klas technikum i zasadniczej szkoły zawodowej

8 stycznia 2014 r.

Spotkanie z rodzicami – podsumowanie I semestru

8 stycznia 2014 r.

Konferencja klasyfikacyjna dla LOdD

22 stycznia 2014 r

Posiedzenie Rady Pedagogicznej podsumowującej I semestr

22 stycznia 2014 r.

Ferie zimowe

17 lutego - 2 marca 2014 r.  

Spotkanie z rodzicami uczniów klas programowo najwyższych

19 marca 2014 r.

Wiosenna przerwa świąteczna

17 - 22 kwietnia 2014 r.

Konferencja Klasyfikacyjna klas programowo najwyższych

23 kwietnia 2014 r.

Zakończenie zajęć w klasach (semestrach) programowo najwyższych w szkołach ponadgimnazjalnych

25 kwietnia 2014 r.

Spotkanie z rodzicami uczniów klas I, II, III technikum i szkoły zawodowej

21 maja 2014 r.

Konferencja klasyfikacyjna klas III szkoły zawodowej

11 czerwca 2014 r.

Zakończenie zajęć w klasach (semestrach) programowo najwyższych zasadniczych szkół zawodowych

13 czerwca 2014 r

Egzamin maturalny:

- część ustna

- część pisemna

 

od 5 do 30 maja 2014 r.

od 5 do 23 maja 2014 r.

Egzamin potwierdzający kwalifikacje

zawodowe (dla klas czwartych technikum

 i 3 zasadniczej):

b) w okresie letnim

- etap pisemny

- etap praktyczny

23 czerwca 2014 r.

od 24 do 27 czerwca 2014  r.

Konferencja klasyfikacyjna dla LOdD

24 czerwca 2014 r.

Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych

27 czerwca 2014 r.

Posiedzenie Rady Pedagogicznej podsumowującej rok szkolny 2013/2014

1 lipca 2014 r.

Ferie letnie

28 czerwca - 31 sierpnia 2014 r.

Posiedzenie Rady Pedagogicznej

31 sierpnia 2014 r.

 

Dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych:

2 maja 2014 r.

5 maja, 6 maja, 7 maja 2014 r. – egzamin maturalny

20 czerwca – piątek po Bożym Ciele

23 czerwca 2014 r. – egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe

Dokumenty szkoły

Nazwa dokumentu Link
Statut szkoły pobierz >>
Dziennik praktyki przejdź, aby pobrać >>
Dziennik zajęć pozalekcyjnych pobierz >>
Procedura organizowania wycieczek szkolnych

pobierz PDF>>

Zgłaszanie wycieczki/imprezy zagranicznej uczniów przez dyrektora szkoły/placówki do Kuratorium Oświaty w Opolu pobierz >>
Usprawiedliwienie pobierz >>
Formularz rejestracyjny do ESZKOŁY pobierz >>
Podanie o wydanie duplikatu legitymacji szkolnej

pobierz PDF >>

pobierz DOC >>

Zwolnienie z ćwiczeń WF pobierz >>
Zwolnienie z zajęć WF pobierz >>
Deklaracja dotycząca zajęć z religii, etyki i wychowania do życia w rodzinie

pobierz PDF >>

pobierz DOC >>

Dostęp do szkolnej platformy e-learningowej

uczeń pełnoletni - pobierz >>

uczeń niepełnoletni - pobierz >>

LISTA TEMATÓW MATURALNYCH

LISTA TEMATÓW DO CZĘŚCI USTNEJ
EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO
W ZESPOLE SZKÓŁ ELEKTRYCZNYCH
IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W OPOLU
W ROKU SZKOLNYM 2013/2014


LITERATURA
1. Baśń – klucz do świata i tajemnicy człowieka. Omów na wybranych przykładach, zwracając uwagę na poetykę gatunku.
2. Mityzacja rzeczywistości w polskiej prozie XX wieku. Przedstaw problem na przykładzie wybranych utworów (np. B. Schulza, T. Nowaka, O. Tokarczuk).
3. Patriotyzm w ocenie polskich twórców współczesnych (np. Cz. Miłosza, W. Gombrowicza,
T. Konwickiego, Z. Herberta). Zaprezentuj zagadnienie na wybranych przykładach.
4. Dekadentyzm i różne sposoby ucieczki od niego w literaturze Młodej Polski. Zaprezentuj temat odwołując się do wybranych przykładów.
5. Wpływ pieniądza na życie bohaterów literackich. Zanalizuj problem na wybranych przykładach literatury polskiej i powszechnej.
6. Rola kobiety w rodzinie i społeczeństwie. Omów, analizując wybrane utwory literackie różnych epok.
7. Człowiek wobec zła. Różnorodność postaw ludzkich w ujęciu wybranych twórców literackich. Dokonaj analizy problemu odwołując się do wybranych przykładów.
8. Literackie kreacje lekarzy. Omów sposoby ich ukazywania w utworach literatury polskiej i powszechnej.
9. Motyw snu i jego funkcje w literaturze różnych epok. Omów temat na wybranych przykładach.
10. Scharakteryzuj na wybranych przykładach różnorodne postawy człowieka wobec Boga. Omów ich rolę w utworze i związek z filozofią danej epoki literackiej.
11. Obrazy zagłady z czasów II wojny światowej w pamiętnikach i wspomnieniach ofiar i ocalonych. Omów, analizując wybrane utwory.
12. Niepokoje filozoficzne człowieka końca wieku ( XIX i XX ). Omów ich przyczyny, konsekwencje i literacki wyraz , analizując wybrane utwory.
13. Starość jako motyw literacki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
14. Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
15. Optymizm i pesymizm – dwie tonacje w twórczości wybranych autorów. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów literackich.
16. Poeci rocka. Dokonaj analizy i interpretacji tekstów piosenek wybranego autora, zwracając uwagę na ich poetykę, problematykę, przesłanie, i znaczenie dla kultury.
17. Świat kobiet i świat mężczyzn, wzajemne relacje, oczekiwania, role. Dokonaj analizy i interpretacji tego problemu w wybranych utworach literackich.
18. Heroizacja i deheroizacja umierania w utworach literackich różnych epok. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów.
19. Lagry i łagry. Przedstaw mechanizmy zniewalania jednostek w systemach totalitarnych na podstawie analizy wybranych utworów.
20. Groza i sensacja w literaturze. Omów sposoby ich osiągania oraz funkcje w utworach literatury polskiej i powszechnej.
21. Rozważania o formie. Jaka jest jej rola i funkcje w literaturze, teatrze i w życiu? Omów problem, analizując dzieła Witolda Gombrowicza i Stanisława Ignacego Witkiewicza.
22. Obraz młodzieży w utworach literackich (od romantyzmu do współczesności). Scharakteryzuj, analizując wybrane utwory.
23. Legendy i mity narodowe w twórczości Stanisława Wyspiańskiego i Stefana Żeromskiego. Omów na wybranych przykładach.
24. Kobiety – poetki od modernizmu do współczesności. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów, charakteryzując problematykę i poetykę „ poezji kobiecej”.
25. Od Mickiewicza do Miłosza – różne oblicza poezji emigracyjnej. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów.
26. Arcydzieło, bestseller, czytadło – trzy słowa, którymi określa się książki. Co decyduje o wartości utworów literackich? Przedstaw zagadnienie, analizując wybrane przykłady.
27. Bardowie XX wieku ( np. Wysocki, Okudżawa, Brel, Kaczmarski). Omów charakterystyczne cechy twórczości wybranego artysty, analizując i interpretując jego dzieła i sposoby ich prezentacji.
28. „Polska – to wielka rzecz”. Omawiając wybrane dzieła literackie, przedstaw i oceń różne drogi do wolności ukazane w literaturze XIX wieku.
29. Codzienność i sytuacje próby w utworach o wojnie i totalitaryzmie. Omów odwołując się do wybranych przykładów.
30. Mit arkadyjski i jego realizacja w dziełach literatury polskiej. Omów, analizując celowo dobrane utwory literackie różnych epok.
31. Żydzi w literaturze polskiej. Przedstaw obraz społeczności żydowskiej lub jej pojedynczych reprezentantów na podstawie wybranych dzieł literatury XIX i XX wieku.
32. Wizerunki kobiet we współczesnej literaturze polskiej. Omów sposoby ukazywania analizując celowo dobrane dzieła literackie.
33. „Niepokorni” twórcy polskiej poezji współczesnej (np. R. Wojaczek, A. Bursa, E. Stachura). Analizując celowo dobrane utwory, omów przyczyny i formy buntu wybranego poety.
34. Satyra polityczna w tekstach literackich i kabaretowych. Scharakteryzuj zjawisko, dokonując analizy wybranych tekstów.
35. Kat i ofiara. Przedstaw problem granicy miedzy tymi dwoma postawami odwołując się do wybranego materiału literackiego z literatury wojny i okupacji.
36. Obraz Ojczyzny utraconej przedstawiony w literaturze romantycznej i współczesnej. Omów różne sposoby realizacji tematu na wybranych przykładach literackich.
37. Omów i zinterpretuj kreacje mnicha w literaturze polskiej i powszechnej na przykładzie wybranych utworów.
38. Poezja, która pomaga znaleźć sens życia. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych dzieł ulubionego poety współczesnego.
39. Różne formy dokumentaryzmu w literaturze współczesnej. Zanalizuj i zinterpretuj wybrane przykłady.
40. Funkcja symboli literackich w wybranych dziełach pisarzy XIX i XX wieku. Omów, analizując wybrane przykłady.
41. Obrazy Rosji i Rosjan w literaturze. Omów i porównaj sposoby przedstawiania motywu, odwołując się do wybranych utworów literackich.
42. Komedia – jej funkcje dydaktyczne i społeczne. Przeanalizuj temat w oparciu o wybrane utwory literackie.
43. Wyspa - samotnia czy arkadia? Omów różne ujęcia motywu wyspy w wybranych utworach literackich.
44. Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze. Omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach.
45. Wielkie monologi w literaturze. Przedstaw ich wpływ na charakterystykę postaci, analizując i interpretując wybrane teksty z różnych epok.
46. Literackie portrety władców. Omów sposoby ich kreowania na wybranych przykładach.
47. Biografia jako tworzywo literackie i klucz do odczytania twórczości. Wykaż tę zależność na przykładzie analizy utworów wybranego pisarza.
48. Literackie przedstawienie relacji między człowiekiem a Bogiem. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literatury różnych epok.
49. Obraz zaświatów w literaturze. Przedstaw i zinterpretuj na przykładach utworów z różnych epok.
50. Barok - źródłem fascynacji dla polskiej poezji współczesnej. Wykaż prawdziwość tej tezy, analizując wybrane utwory poetów współczesnych.
51. Różne sposoby prezentowania konfliktu pokoleń w literaturze. Przedstaw, analizując wybrane przykłady.
52. Portret dekadenta w liryce. Przedstaw na wybranych przykładach dzieł literackich.
53. Formy autobiograficzne: dziennik, pamiętnik. Omów, analizując różne role narratora w wybranych dziełach literackich.
54. Wolność – błogosławieństwo czy przekleństwo? Przedstaw problem, analizując wybrany materiał literacki.
55. Emancypacja i feminizm jako temat literatury. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów z drugiej połowy XIX i XX wieku.
56. Poeta czy ksiądz? Odwołując się do wybranych wierszy, scharakteryzuj wizerunki „ja” lirycznego w twórczości ks. J. Twardowskiego.
57. Starość jako motyw literacki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
58. „Kompleks ocalonego...” Omów wpływ wojny na psychikę człowieka, analizując i interpretując osobowości wybranych bohaterów literackich.
59. Przedstaw sposoby wyrażania uczuć do kobiety, analizując wybrane utwory liryczne różnych epok literackich.
60. Poetycki język erotyki. Scharakteryzuj polską poezję miłosną, odwołując się do wybranych przykładów. Zwróć uwagę na sposób mówienia o miłości i erotyce.
61. Miejsce listu w utworach literackich. Analizując wybrane przykłady, przedstaw sposób wykorzystania listu w dziele literackim i omów jego rolę.
62. Różne sposoby funkcjonowania postawy prometejskiej. Omów, analizując celowo dobrany materiał literacki.
63. Polemiki, spory, prowokacje… - starcia pokoleń literackich. Omów zjawisko na przykładach wybranych tekstów.
64. Powroty do lat dzieciństwa jako temat literacki. Omów zagadnienie, analizując funkcje tego motywu w wybranych utworach.
65. Polska - ale jaka? Zaprezentuj różne wizje wymarzonej ojczyzny w literaturze polskiej.
66. Wierność i zdrada – decyzje moralne bohaterów literackich. Omów dylemat i konsekwencje wyboru w oparciu o wybrane przykłady.
67. Młody – gniewny (osiemnastolatek) wobec tradycji wielkiej poezji romantycznej. Przeprowadź dyskusję z romantyczną koncepcją jednostki, narodu, sztuki, analizując wybrane utwory literackie.
68. Syn, mąż, przyjaciel… Przedstaw różnorodne portrety mężczyzn w poezji i prozie, analizując wybrane teksty literackie.
69. Mechanizmy i skutki działania totalitaryzmu. Omów na wybranych przykładach literatury polskiej i powszechnej.
70. Ukaż sposoby funkcjonowania motywów fantastycznych w wybranych utworach literackich od antyku do XX – lecia międzywojennego.
71. Bohaterowie dzieł W. Szekspira – postacie wielowymiarowe, które fascynują i przerażają. Przedstaw bogate życie psychiczne bohaterów wybranych utworów W. Szekspira.
72. Testament poetycki. Przedstaw funkcjonowanie tego motywu na wybranych przykładach.
73. Sen i sposoby jego ujęcia w literaturze różnych epok. Omów funkcjonowanie motywu odwołując się do wybranych utworów.
74. Literatura ukazuje wpływ rzeczywistości na kształtowanie osobowości człowieka. Uzasadnij ten pogląd, analizując wybrane dzieła.
75. Szkoła i uczeń jako temat literatury. Zaprezentuj motyw w oparciu o wybrane utwory literackie.
76. Zbrodnia jako motyw literatury wysokiej i niskiej. Przedstaw różnice w sposobie ujęcia tematu, dokonując analizy wybranych tekstów literackich.
77. Literacki obraz miasta w utworach różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
78. Rewolucja jako sposób obalenia istniejącego systemu. Przedstaw różne oblicza rewolucji ukazane w wybranych przez Ciebie utworach literackich.
79. Świat dworski i świat ziemiański – jego modele w różnych epokach. Omów temat, analizując wybrane dzieła literackie.
80. Smok jako bohater literatury. Przedstaw motyw i wskaż jego funkcje, odwołując się do celowo zgromadzonego materiału literackiego.
81. Topos miłości rodzicielskiej w literaturze. Omów różne jego realizacje na wybranych utworach.
82. Naturalizm w literaturze. Scharakteryzuj technikę pisarską, dokonując analizy wybranych utworów literackich.
83. Wpływ pieniądza na życie wybranych bohaterów literackich. Zanalizuj problem na wybranych utworach.
84. Testament jako forma gatunkowa oraz osobiste wyznanie człowieka. Scharakteryzuj ten typ wypowiedzi na wybranych przykładach.
85. Różne sposoby wykorzystania motywu szaleńca/szaleństwa w literaturze. Zanalizuj problem na wybranych przykładach.
86. Science fiction a fantasy. Analizując wybrane przykłady literatury fantastycznej, zaprezentuj podobieństwa i różnice w kreacji świata przedstawionego obu odmian gatunkowych.
87. Bohater mieszczański w literaturze. Omów sposób kreowania postaci i środowiska w wybranych utworach literackich.
88. Świat to labirynt. Przedstaw sposób funkcjonowania motywu labiryntu w literaturze. Omów problem, analizując celowo dobrane utwory literackie.
89. Wskaż różne sposoby ujęcia toposu wsi na przykładzie wybranych utworów.
90. Bohaterowie literaccy wierni swoim ideałom. Omawiając zagadnienie, scharakteryzuj postawy wybranych postaci z różnych epok.
91. Postulaty naprawy Rzeczypospolitej w twórczości pisarzy polskich od XVI do XVIII wieku. Przedstaw na wybranych utworach literatury pięknej i publicystycznej.
92. Literaccy laureaci Nagrody Nobla. Zaprezentuj i porównaj twórczość wybranych noblistów, odwołując się do wybranych przykładów.
93. Powinności etyczne stawiające bohaterów literackich w sytuacji bez wyjścia. Omów zagadnienia na podstawie wybranych utworów.
94. „Obciążeni romantyzmem…” – literackie kontynuacje kreacji bohaterów romantycznych. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych przez siebie utworów.
95. Literatura zwierciadłem swoich czasów. Udowodnij tę zależność w oparciu o analizę wybranych utworów z różnych epok kulturowych.
96. Wojna widziana oczami dziecka. Przedstaw motyw, odwołując się do wybranego materiału literackiego.
97. Młodzi bohaterowie różnych epok – ich cele, dążenia, postawy. Przedstaw zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady z literatury polskiej i powszechnej
98. „Wielka literatura opowiada o moralności”. Skomentuj tę tezę, analizując wybrane utwory literackie. Określ kryteria, wedle których uznałeś utwory za „wielkie”.
99. Marzyciele i ich dramat niespełnienia. Przedstaw problem, odwołując się do wybranych utworów literackich.
100. Literaccy samotnicy różnych epok kulturowych. Omów sposoby ich kreowania w oparciu o wybrane przykłady literackie.
101. Portret gospodarza i sposób jego kreowania w wybranych tekstach literatury dawnej i współczesnej. Omów odwołując się do wybranego materiału literackiego.
102. „Świat jest teatrem, aktorami ludzie” (W.Szekspir). Analizując wybrane utwory omów koncepcję świata jako teatru.
103. Jak, gdzie i co jadają bohaterowie literaccy? Przedstaw sztukę kulinarną opisaną w tekstach literackich różnych epok.
104. Mity polskiego romantyzmu. Ich kontynuacje – akceptacje i polemiki z nimi – w literaturze spadkobierców. Przedstaw problem na wybranych przykładach utworów.
105. Literatura stanu wojennego jako świadectwo swoich czasów. Omów pojawiające się motywy i poetykę odwołując się do wybranych tekstów powstałych w tym czasie.
106. Tematyka historyczna jako tworzywo literatury polskiej XIX i XX wieku. Przedstaw sposoby funkcjonowania historii w literaturze w wybranych przez siebie utworach.
107. Niewłaściwe wybory, fałszywe kroki, błędy. Omów i oceń, jakie były ich konsekwencje w biografii wybranych bohaterów literackich.
108. „Wszystko czas żarłoczny zagarnia, wszystko pożera” (Seneka). Przedstaw funkcjonowanie motywu czasu w wybranych utworach różnych epok.
109. Rozstanie bliskich sobie osób ukazane w literaturze. Przedstaw funkcjonowanie tego motywu w wybranych utworach różnych epok.
110. Motyw polowania w literaturze omów odwołując się do wybranych tekstów.
111. Satyra, ironia, żart, czyli jak uleczyć świat śmiechem. Rozwiń temat, analizując wybrane utwory literackie.
112. Maski – ich rola i znaczenie w życiu człowieka. Przedstaw różne sposoby funkcjonowania motywu, analizując wybrane teksty literackie.
113. Zaprezentuj twórczość wybranych poetów wywodzących się z Opolszczyzny. Odwołaj się do materiału literackiego, wskaż krąg zainteresowań i ewolucję twórczą.
114. Inteligent - jego marzenia, zwycięstwa i klęski. Omów problem odwołując się do wybranych tekstów literackich.
115. Celem ludzkiego życia jest szczęście. Przedstaw różne sposoby osiągania go, charakteryzując postawy życiowe wybranych postaci różnych epok.
116. Patriotyzm Polaków –mit czy cecha narodowa? Uzasadnij swój sąd, analizując wybrane przykłady literackie.
117. Dziennik jako źródło wiedzy o epoce i autorze. Omawiając temat, dokonaj analizy dzienników W. Gombrowicza, Z. Nałkowskiej lub innych twórców.
118. Ważne momenty naszej historii utrwalone w różnych formach zapisu literackiego (np. kronika, epos, pieśń patriotyczna). Prezentując temat, omów wybrane przykłady. Przedstaw cechy przywoływanych gatunków literackich i ich wpływ na sposób mówienia o wydarzeniach.
119. Refleksyjnie, żartobliwie, groteskowo. Przedstaw różne sposoby ukazywania świata i człowieka w wybranych utworach literackich.
120. Świat lagrów i łagrów. Scharakteryzuj i porównaj sposoby przedstawiania rzeczywistości obozowej w literaturze XX wieku, odwołując się do wybranych przykładów.
121. Praca – źródło satysfakcji czy konieczność życiowa? Zaprezentuj różne ujęcia motywu odwołując się do wybranych utworów literatury polskiej i powszechnej.
122. Dialog twórców literatury z filozofami. Przedstaw problem na wybranych przykładach literatury dawnej lub współczesnej.
123. Postęp techniczny kontra tradycja. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów literackich.
124. Poezja jako narzędzie walki z systemem. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literatury powojennej.
125. Różne kreacje narratora i ukształtowanie narracji w epice. Omów na przykładzie wybranych utworów.
126. Bohaterowie w habitach. Przedstaw sposób ich kreowania na przykładzie wybranych dzieł literackich.
127. Przedstaw monografię swojego ulubionego pisarza. Określ cechy gatunkowe jego dzieł oraz ich przesłanie.
128. Fatum czy wolna wola? Przedstaw refleksje nad ludzkim losem w literaturze różnych epok.
129. Od Homera do Reymonta… Wykorzystując celowo dobrane przykłady, wskaż i omów cechy oraz ewolucję gatunków epickich.
130. „Aby istnieć, człowiek musi się buntować” (A. Camus). Zaprezentuj źródła i sens buntu wybranych bohaterów literackich różnych epok.
131. Funkcjonowanie motywu biesiady w wybranych tekstach. Omów temat odwołując się do przykładów z literatury polskiej.
132. Różnorodne koncepcje świata przedstawionego w literaturze fantasy. Dokonaj analizy w oparciu o wybrane przykłady.
133. Kontrasty społeczne ukazane w literaturze. Zaprezentuj na przykładzie celowo dobranych tekstów literackich.
134. Sztuka retoryczna w różnych tekstach literackich. Omów na podstawie wybranych przykładów.
135. Motyw cierpienia w literaturze. Omów problem zwracając uwagę na jego różne realizacje w literaturze polskiej i powszechnej.
136. Magia i jej funkcja w różnych tekstach literackich. Rozwiń zagadnienie odwołując się do wybranych utworów literackich.
137. Wilk. Wierzenia a rzeczywistość. Rozwiń temat w oparciu o wybrane utwory literackie.
138. Dzieci herosami życia. Rozwiń temat w oparciu o wybrane teksty literackie.
139. Przyroda jako tło i bohater literacki. Omów sposoby ich kreowania przyrody i pełnioną przez nią funkcję w wybranych utworach lirycznych i epickich.
140. Polska poezja kobieca. Omów zjawisko odwołując się do wybranych przykładów.
141. Symbolika liczb w literaturze. Omów zagadnienie analizując teksty literackie różnych epok.
142. Życie można wygrać lub przegrać. Przedstaw literackie kreacje bohaterów ucieleśniające te możliwości.
143. Różne ujęcia anioła w literaturze. Omów temat na wybranych przykładach.
144. „Ostoja polskości” czy „świat zepsuty”? Przedstaw i oceń wizerunek szlachty polskiej utrwalony w wybranych utworach dawnych epok.
145. Motywy katastroficzne w kulturze XIX i XX wieku. Przedstaw źródła tego motywu i sposób jego funkcjonowania, analizując wybrane utwory literackie.
146. Pojedynek jako temat literatury. Przedstaw najciekawsze, Twoim zdaniem, realizacje tego motywu, analizując funkcję i znaczenie pojedynku w wybranych utworach literackich.
147. Utopie i antyutopie w literaturze. Przedstaw sposoby kreowania i ich funkcje na wybranych przykładach.

 

ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUK
1. Satyryczny obraz PRL-u w twórczości literackiej, kabaretowej oraz filmowej. Omów odwołując się do wybranych przykładów.
2. Motywy sarmackie w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na wybranych przykładach sposoby ukazywania kultury sarmackiej.
3. Duchy, diabły, upiory, demony… - ich wizerunki i rola w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów, analizując wybrane utwory różnych epok.
4. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie. Dokonaj analizy porównawczej celowo dobranych dzieł (np. Sienkiewicza i Matejki).
5. Na wybranych przykładach przedstaw sposoby kreowania postaci rycerza i wojownika w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
6. Apokalipsa jako temat i motyw w sztuce. Omów sposoby jego prezentacji i funkcje w utworach literackich, malarskich, filmowych.
7. Przedstaw funkcjonowanie motywu szatana i Boga w wybranych utworach różnych dziedzin sztuki (literackich i innych). Analiza wybranych przykładów.
8. Impresjonizm jako kierunek w malarstwie i konwencja literacka. Zaprezentuj jego cechy i sposób obrazowania na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarstwa europejskiego.
9. Eksperyment i prowokacja artystyczna w literaturze i innych dziedzinach sztuki XX i XXI wieku. Omów na wybranych przykładach.
10. Egzystencjalizm w literaturze, filozofii i filmie. Przedstaw problem w oparciu o wybrane teksty kultury.
11. Eros i Tanatos w sztuce. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z literatury i innych dziedzin sztuki.
12. Ruiny, groby, opuszczone zamki. Omów motyw przemijania w literaturze i sztuce różnych epok.
13. Dramaty Szekspira jako źródło inspiracji dla literatury, sztuk plastycznych i filmu. Omów na wybranych przykładach.
14. Analizując wybrane przykłady, rozważ rolę inspiracji biblijnych we współczesnej literaturze i filmie.
15. Koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Omów analizując wybrane przykłady.
16. Plastyczna i literacka wizja prowincjonalnych miasteczek żydowskich. Omów temat m.in. na przykładzie dzieł Chagalla i Schulza.
17. Martyrologia narodu polskiego. Omów dokonując analizy wybranych dzieł literackich i plastycznych.
18. Obraz rodziny w literaturze i serialach telewizyjnych. Przedstaw i omów różne ujęcia motywu na wybranych przykładach.
19. Motyw madonny w literaturze i sztuce współczesnej. Omów w oparciu o wybrane przykłady.
20. Krajobraz tatrzański w literaturze i malarstwie Młodej Polski. Omów na wybranych przykładach.
21. Świat za miastem w ujęciu twórców literackich i malarskich. Dokonaj analizy wybranych dzieł.
22. Adaptacja filmowa - wzbogaca czy zubaża dzieło literackie? Porównując filmy z ich literackimi pierwowzorami, oceń adaptację.
23. Przyjaźnie ukazywane w literaturze i filmie. Omów temat analizując wybrane przykłady.
24. Makdonaldyzacja, homogenizacja, konsumpcjonizm. Odwołując się do różnych tekstów kultury, przedstaw charakterystyczne cechy kultury masowej. Oceń zjawisko.
25. Symbol jako sposób przedstawiania rzeczywistości w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
26. Historia w ujęciu artystów. Podaj przykłady literackie i plastyczne, omów je.
27. Analizując wybrane utwory literackie, udowodnij, że inne dziedziny sztuki (np. malarstwo, muzyka, rzeźba) mają wpływ na literaturę.
28. Sentymentalna sielanka jako motyw malarski i literacki. Przedstaw w odniesieniu do wybranych dzieł.
29. Motyw tańca w literaturze i sztuce. Omów jego funkcjonowanie na wybranych przykładach.
30. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie. Zanalizuj i porównaj wybrane dzieła.
31. Na podstawie zebranego materiału przedstaw problemy współczesnego człowieka ukazane w piosenkach wybranej grupy rockowej.
32. Literackie i plastyczne obrazy żeglugi. Odwołując się do wybranych przykładów, przedstaw sposoby ich kreowania oraz porównaj ich funkcje.
33. Brzydota w literaturze i innych dziedzinach sztuki – przekora, nowa estetyka czy moda? Omów i oceń zjawisko na wybranych przykładach.
34. Na podstawie wybranych przykładów z literatury i sztuki omów różne portrety czarownic i funkcje ich magii.
35. Strój kobiecy jako wyraz kulturowej i społecznej pozycji kobiety. Omów na wybranych przykładach z literatury i sztuki oraz odwołaj się do realiów świata współczesnego.
36. Realizm i symbolizm w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych tekstach kultury, wskazując różnice w sposobie pokazywania świata .
37. Stanisław Wyspiański – malarz, dramaturg, poeta. Zaprezentuj sylwetkę twórczą artysty, analizując wybrane dzieła.
38. Rola wychowawcy w życiu młodego człowieka. Omów zjawisko na wybranych dziełach literackich i filmowych.
39. Pojedynek jako temat literacki i filmowy. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
40. Ekspresjonizm w literaturze i malarstwie. Analizując wybrane przykłady, przedstaw środki artystyczne, charakterystyczne dla tej konwencji i ich rolę.
41. Socrealizm w literaturze i innych sztukach. Przedstaw zjawisko, analizując celowo dobrane przykłady tekstów kultury.
42. Dworek szlachecki jako motyw w literaturze i malarstwie. Przedstaw różne jego konkretyzacje na przykładach wybranych dzieł.
43. Inspiracje antyczne w kulturze. Scharakteryzuj je, analizując wybrane dzieła.
44. Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i innych sztukach. Omów na wybranych przykładach.
45. Symbolika stroju. Omów, analizując wybrane dzieła literackie, filmowe i malarskie.
46. Sceny batalistyczne w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw i porównaj sposób prezentacji scen w wybranych dziełach.
47. Różne ujęcia motywu opowieści o diabłach w dziełach literackich i filmowych. Porównaj kreacje diabła, analizując wybrane przykłady.
48. Przedstaw różne kreacje błazna, odwołując się do wybranych dzieł literackich i malarskich.
49. Specyfika teatru telewizji. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów telewizyjnych adaptacji teatralnych i ich literackich pierwowzorów.
50. Obraz męki Chrystusa. Przedstaw go w odniesieniu do różnych tekstów kultury.
51. Impresjonizm w malarstwie i poezji Młodej Polski. Omów technikę i sposoby kreowania świata na wybranych przykładach.
52. Artystyczne interpretacje powstań narodowych w literaturze i malarstwie. Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
53. Wampiryzm jako zjawisko kulturowe? Analizując wybrane dzieła z literatury i filmografii zaprzecz lub potwierdź sąd Marii Janion.
54. Mistrz i uczeń, pan i sługa... Literackie i filmowe kreacje par bohaterów przedstaw, odwołując się do wybranych przykładów.
55. Blues jako rytm życia i światopogląd. Omów na wybranych przykładach, analizując
teksty i biografię artystów.
56. Góry w literaturze i malarstwie różnych epok. Zanalizuj wybrane dzieła i odwołaj się do istniejących wówczas konwencji artystycznych.
57. Etos rycerski – jego rodowód i obecność w kulturze. Omów temat w oparciu o wybrane przykłady.
58. „Wstrząsające wydarzenia życiowe odkrywają w ludziach prawdziwe osobowości, rodzą nowe postawy” (J.J. Szczepański). Rozwiń myśl na przykładzie losów wybranych bohaterów literackich i filmowych.
59. Dramat jednostki wpisany w koło historii XX wieku. Rozważ problem, odwołując się do wybranych dzieł literackich i filmowych.
60. Gotycyzm i nie tylko, czyli echa średniowiecza w literaturze i sztuce późniejszych epok. Rozważ zagadnienie, analizując wybrane dzieła .
61. Zakony rycerskie jako temat sztuki. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych dzieł sztuki.
62. Metamorfozy wizerunku Draculi. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów z filmu.
63. Sposoby powstawania oraz funkcjonowania mitu superbohatera w kulturze XX i XXI wieku. Omów na wybranych przykładach.
64. Twórczość Charlesa Bukowskiego jako niezwykłe zjawisko w literaturze XX wieku. Wykorzystanie motywów jego twórczości w filmie. Przedstaw temat na wybranych utworach.
65. Gry wideo jako forma adaptacji literatury. Przeanalizuj zjawisko w oparciu o celowo dobrane przykłady.
66. Wybitny umysł – dar czy przekleństwo? Rozstrzygnij problem, odwołując się do różnych tekstów kultury.
67. Obraz świata przyszłości i jego funkcje. Omów, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
68. Reggae – muzyka, filozofia, styl bycia. Omów, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
69. Medycyna – fach, misja czy powołanie? Zaprezentuj różnorodne portrety lekarzy, zwracając uwagę na ich motywacje i pojmowanie własnego zawodu. Omów problem odwołując się do różnych tekstów kultury.
70. Szachy, ruletka, karty. Na wybranych przykładach z literatury, filmu i sztuki omów motyw gry i jego funkcje.
71. Kicz uwodzi. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych tekstów kultury.

JĘZYK
1. Jaki portret młodego człowieka kreują współczesne teksty rockowe lub hiphopowe? Odwołaj się do wybranych przykładów.
2. Język postaci literackiej jako element charakterystyki środowiskowej. Na wybranych przykładach omów mechanizmy językowe budujące tę zależność.
3. Współczesne formy komunikacji (email, sms). Dokonaj analizy językowej i stylistycznej zgromadzonego materiału językowego.
4. Omów specyfikę języka utworów science - fiction i fantasy na przykładach wybranych utworów polskich twórców tych gatunków.
5. Językowe źródła komizmu we współczesnym kabarecie i komedii filmowej. Dokonaj analizy zgromadzonego materiału.
6. Funkcja języka potocznego w poezji. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
7. Wymowa wzorowa, staranna i swobodna. Omów zagadnienie na podstawie analizy nagrań audycji telewizyjnych i radiowych.
8. Językowe kształtowanie świata w poezji. Funkcje środków artystycznych. Omów na podstawie analizy wybranych utworów.
9. Przedstaw różne koncepcje funkcji tekstów językowych. Porównaj, wskaż różnice w wybranym materiale ilustracyjnym.
10. Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i omów ich funkcje na przykładzie wybranych utworów.
11. Wypowiedzi komentatorów i kibiców sportowych. Dokonaj analizy językowej zgromadzonych przykładów.
12. Wykorzystując zgromadzony materiał, dokonaj analizy językowej przykładów pochodzących z żargonu uczniowskiego.
13. Norma i zwyczaj językowy. Wyjaśnij znaczenie pojęć w kontekście wiedzy o kulturze języka, dokonując analizy wybranych przykładów.
14. Stałe związki frazeologiczne wywodzące się z Biblii i antyku. Na podstawie wybranych utworów literackich opisz ich funkcje artystyczne.
15. Komizm słowny w literaturze. Na wybranych przykładach omów mechanizmy językowe służące wywołaniu komizmu.
16. Funkcja wypowiedzi oratorskiej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
17. Neologizmy i ich funkcje. Omów zjawisko na podstawie wybranych utworów literackich.
18. Scharakteryzuj środki językowe, którymi posługują się dziennikarze. Omów zagadnienie na podstawie zgromadzonego materiału.
19. Kolokwializmy w poezji i prozie, ich funkcje. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
20. Scharakteryzuj środki wymowy artystycznej w tekstach piosenek wybranego wykonawcy / zespołu i omów ich funkcje.
21. Teksty piosenek wybranego współczesnego nurtu muzycznego. Przedstaw zjawisko i dokonaj analizy językowej zgromadzonego materiału.
22. Funkcja archaizacji języka. Omów zjawisko na wybranych przykładach literackich z różnych epok.
23. Zanalizuj środki językowe charakterystyczne dla wybranej gwary środowiskowej (np. gwara myśliwych).
24. Język prasy. Omów różne odmiany stylu publicystycznego i ich funkcje, analizując celowo dobrane teksty.
25. Prowokacja, czyli o nazwach zespołów rockowych. Przedstaw rodowód leksykalno – semantyczny zebranych nazw.
26. Funkcje stylizacji biblijnych w utworach literackich. Omów zagadnienie analizując wybrane
teksty literackie z różnych epok.
27. Dialekt a oficjalna polszczyzna. Wskaż cechy charakterystyczne dla gwary Twojego regionu. Omów zagadnienie, odwołując się do zgromadzonego materiału językowego.
28. Awans języka potocznego w literaturze współczesnej. Zanalizuj i oceń zjawisko w oparciu o wybrane dzieła literackie.
29. Dwa sposoby mówienia o przyrodzie. Zanalizuj teksty naukowe i poetyckie opisujące świat natury.
30. Analizując język reklamy, zaprezentuj portret młodego człowieka, jaki one kreują.
31. Sztuka pisania listów od starożytności do współczesności. Przeanalizuj rozwój gatunku na celowo wybranych przykładach.
32. Pochodzenie i znaczenie wybranych imion i nazwisk śląskich. Zanalizuj celowo zgromadzony materiał językowy.
33. Zapożyczenia językowe. Omów zjawisko i oceń zasadność najnowszych zapożyczeń w języku polskim, posługując się zgromadzonym materiałem.
34. Scharakteryzuj i oceń zjawisko nowomowy, odwołując się do wybranych przykładów polskiej powieści produkcyjnej lat 50. XX wieku.
35. Dokonując analizy skrótów stosowanych w języku młodzieży, wyjaśnij zasadność doboru tych środków wyrazu.
36. Analizując wybrane przykłady reklam oceń, na czym polega funkcja perswazyjna języka reklamy, wskaż elementy manipulacji.
37. Jak język reklamy wpływa na język współczesności? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane przez siebie przykłady.
38. Analizując język mediów, scharakteryzuj obecne w nich zapożyczenia językowe.
39. Analizując wybrane przykłady, omów sposoby i funkcje wykorzystania gwar we współczesnej kulturze masowej.
40. Współczesna polszczyzna w filmach. Omów cechy języka na wybranych przykładach.