Opolski Elektryczniak pod żaglami Pogorii

1. Dla kogo rejs? – dla wszystkich uczniów Zespołu Szkół Elektrycznych. Nie musisz mieć doświadczenia w pływaniu na żaglowcach. Wystarczy chęć poznania żeglarskiego życia, zdobycia nowych doświadczeń oraz zaangażowanie w wyprawę.

2. Czy tylko uczniowie ZSE? – uczniowie naszej szkoły mają stanowić podstawę załogi. Gdyby zainteresowanie rejsem było zbyt małe, w rejs mogą popłynąć dowolne osoby (do 25 roku życia).

3. Co muszę wiedzieć o żeglarstwie? – właściwie nic, to rejs szkoleniowy. Wykwalifikowana załoga stała i oficerowie przeprowadzą na pokładzie szkolenia zapewniające nie tylko bezpieczeństwo, ale także wiedzę z podstaw żeglarstwa.

WAŻNE: To nie jest rejs turystyczny, wszyscy uczestnicy rejsu stanowią załogę, zostaną podzieleni na 4 grupy i będą pełnić wachty nawigacyjne, gospodarcze, bosmańskie i trapowe.

4. Czego mogę się spodziewać? – przyjaznej atmosfery (sami będziecie ją zapewniać), dużo żeglowania, także w nocy, sterowania Pogorią, stawiania żagli, także tych na rejach (wysokość 30 metrów), trochę prac porządkowych, zawodowej załogi, w tym kucharza, którzy pomogą w rejsie, gwiaździstego nieba, jakiego nie zobaczysz na lądzie, wiatru i fal, które sprawdzą Twoją wytrzymałość (w sztormie nie pływamy). Rejs uczy pracy zespołowej, organizacji czasu i odpowiedzialności. Team building w najczystszej postaci.

5. Kiedy odbędzie się rejs? – przewidywany termin to wrzesień – listopad 2015r. Jeśli zgłosi się odpowiednia grupa chętnych, będziemy rozmawiać z armatorem Pogorii o rezerwacji konkretnego terminu. Rejs trwa tydzień plus dojazd i powrót, razem 9 dni, rejon: Morze Śródziemne.

6. Ile to kosztuje? – całość wyprawy to koszt 1641,03 zł plus ubezpieczenie indywidualne NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków) i KL (kosztów leczenia) za granicą. Cena obejmuje transport autokarowy w obie strony, pełne wyżywienie na żaglowcu (3 razy dziennie + porcja nocna dla wachty), opłaty eksploatacyjne, portowe, załogę stałą oraz kapitana wraz z 4 oficerami wachtowymi.

W celu blokady terminu u armatora wymagane jest wpłacenie min. 20% kwoty umowy, na pozostałą część ustala się terminy spłat ratalnych.

7. Jak się zapisać? – zgłoś się do Agnieszki Nowak, sala 53

plakat-pogoria2

Lista tematów maturalnych 2015

LISTA TEMATÓW DO CZĘŚCI USTNEJ EGZAMINU MATURALNEGO
Z JĘZYKA POLSKIEGO W ZESPOLE SZKÓŁ ELEKTRYCZNYCH
IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W OPOLU W ROKU SZKOLNYM 2014/2015

LITERATURA

  1. Legendy i mity narodowe w twórczości Stanisława Wyspiańskiego i Stefana Żeromskiego. Omów na wybranych przykładach.
  2. Kobiety – poetki od modernizmu do współczesności. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów, charakteryzując problematykę i poetykę „ poezji kobiecej”.
  3. Od Mickiewicza do Miłosza – różne oblicza poezji emigracyjnej. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów.
  4. Arcydzieło, bestseller, czytadło – trzy słowa, którymi określa się książki. Co decyduje o wartości utworów literackich? Przedstaw zagadnienie, analizując wybrane przykłady.
  5. Bardowie XX wieku ( np. Wysocki, Okudżawa, Brel, Kaczmarski). Omów charakterystyczne cechy twórczości wybranego artysty, analizując i interpretując jego dzieła i sposoby ich prezentacji.
  6. „Polska – to wielka rzecz”. Omawiając wybrane dzieła literackie, przedstaw i oceń różne drogi do wolności ukazane w literaturze XIX wieku.
  7. Codzienność i sytuacje próby w utworach o wojnie i totalitaryzmie. Omów odwołując się do wybranych przykładów.
  8. Mit arkadyjski i jego realizacja w dziełach literatury polskiej. Omów, analizując celowo dobrane utwory literackie różnych epok.
  9. Żydzi w literaturze polskiej. Przedstaw obraz społeczności żydowskiej lub jej pojedynczych reprezentantów na podstawie wybranych dzieł literatury XIX i XX wieku.
  10. Wizerunki kobiet we współczesnej literaturze polskiej. Omów sposoby ukazywania analizując celowo dobrane dzieła literackie.
  11. Różne sposoby prezentowania konfliktu pokoleń w literaturze. Przedstaw, analizując wybrane przykłady.
  12. Portret dekadenta w liryce. Przedstaw na wybranych przykładach dzieł literackich.
  13. Formy autobiograficzne: dziennik, pamiętnik. Omów, analizując różne role narratora w wybranych dziełach literackich.
  14. Wolność – błogosławieństwo czy przekleństwo? Przedstaw problem, analizując wybrany materiał literacki.
  15. Emancypacja i feminizm jako temat literatury. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów z drugiej połowy XIX i XX wieku.
  16. Poeta czy ksiądz? Odwołując się do wybranych wierszy, scharakteryzuj wizerunki „ja” lirycznego w twórczości ks. J. Twardowskiego.
  17. Starość jako motyw literacki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
  18. „Kompleks ocalonego...” Omów wpływ wojny na psychikę człowieka, analizując i interpretując osobowości wybranych bohaterów literackich.
  19. Przedstaw sposoby wyrażania uczuć do kobiety, analizując wybrane utwory liryczne różnych epok literackich.
  20. „Niepokorni” twórcy polskiej poezji współczesnej (np. R. Wojaczek, A. Bursa, E. Stachura). Analizując celowo dobrane utwory, omów przyczyny i formy buntu wybranego poety.
  21. Satyra polityczna w tekstach literackich i kabaretowych. Scharakteryzuj zjawisko, dokonując analizy wybranych tekstów.
  22. Kat i ofiara. Przedstaw problem granicy między tymi dwoma postawami, odwołując się do wybranego materiału literackiego z literatury wojny i okupacji.
  23. Obraz Ojczyzny utraconej przedstawiony w literaturze romantycznej i współczesnej. Omów różne sposoby realizacji tematu na wybranych przykładach literackich.
  24. Omów i zinterpretuj kreacje mnicha w literaturze polskiej i powszechnej na przykładzie wybranych utworów.
  25. Sport jako temat obecny w literaturze. Omów problem odwołując się do wybranych tekstów.
  26. Poezja, która pomaga znaleźć sens życia. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych dzieł ulubionego poety współczesnego.
  27. Różne formy dokumentaryzmu w literaturze współczesnej. Zanalizuj i zinterpretuj wybrane przykłady.
  28. Funkcja symboli literackich w wybranych dziełach pisarzy XIX i XX wieku. Omów, analizując wybrane przykłady.
  29. Obrazy Rosji i Rosjan w literaturze. Omów i porównaj sposoby przedstawiania motywu, odwołując się do wybranych utworów literackich.
  30. Komedia – jej funkcje dydaktyczne i społeczne. Przeanalizuj temat w oparciu o wybrane utwory literackie.
  31. Baśń – klucz do świata i tajemnicy człowieka. Omów na wybranych przykładach, zwracając uwagę na poetykę gatunku.
  32. Mityzacja rzeczywistości w polskiej prozie XX wieku. Przedstaw problem na przykładzie wybranych utworów (np. B. Schulza, T. Nowaka, O. Tokarczuk).
  33. Patriotyzm w ocenie polskich twórców współczesnych (np. Cz. Miłosza, W. Gombrowicza, T. Konwickiego, Z. Herberta). Zaprezentuj zagadnienie na wybranych przykładach.
  34. Dekadentyzm i różne sposoby ucieczki od niego w literaturze Młodej Polski. Zaprezentuj temat odwołując się do wybranych przykładów.
  35. Wpływ pieniądza na życie bohaterów literackich. Zanalizuj problem na wybranych przykładach literatury polskiej i powszechnej.
  36. Rola kobiety w rodzinie i społeczeństwie. Omów, analizując wybrane utwory literackie różnych epok.
  37. Człowiek wobec zła. Różnorodność postaw ludzkich w ujęciu wybranych twórców literackich. Dokonaj analizy problemu odwołując się do wybranych przykładów.
  38. Literackie kreacje lekarzy. Omów sposoby ich ukazywania w utworach literatury polskiej i powszechnej.
  39. Motyw snu i jego funkcje w literaturze różnych epok. Omów temat na wybranych przykładach.
  40. Scharakteryzuj na wybranych przykładach różnorodne postawy człowieka wobec Boga. Omów ich rolę w utworze i związek z filozofią danej epoki literackiej.
  41. Obrazy zagłady z czasów II wojny światowej w pamiętnikach i wspomnieniach ofiar i ocalonych. Omów, analizując wybrane utwory.
  42. Niepokoje filozoficzne człowieka końca wieku ( XIX i XX ). Omów ich przyczyny, konsekwencje i literacki wyraz , analizując wybrane utwory.
  43. Starość jako motyw literacki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
  44. Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
  45. Optymizm i pesymizm – dwie tonacje w twórczości wybranych autorów. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów literackich.
  46. Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze. Omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach.
  47. Wielkie monologi w literaturze. Przedstaw ich wpływ na charakterystykę postaci, analizując i interpretując wybrane teksty z różnych epok.
  48. Literackie portrety władców. Omów sposoby ich kreowania na wybranych przykładach.
  49. Biografia jako tworzywo literackie i klucz do odczytania twórczości. Wykaż tę zależność na przykładzie analizy utworów wybranego pisarza.
  50. Literackie przedstawienie relacji między człowiekiem a Bogiem. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literatury różnych epok.
  51. Obraz zaświatów w literaturze. Przedstaw i zinterpretuj na przykładach utworów z różnych epok.
  52. Barok - źródłem fascynacji dla polskiej poezji współczesnej. Wykaż prawdziwość tej tezy, analizując wybrane utwory poetów współczesnych.
  53. Poetycki język erotyki. Scharakteryzuj polską poezję miłosną, odwołując się do wybranych przykładów. Zwróć uwagę na sposób mówienia o miłości i erotyce.
  54. Miejsce listu w utworach literackich. Analizując wybrane przykłady, przedstaw sposób wykorzystania listu w dziele literackim i omów jego rolę.
  55. Różne sposoby funkcjonowania postawy prometejskiej. Omów, analizując celowo dobrany materiał literacki.
  56. Polemiki, spory, prowokacje… - starcia pokoleń literackich. Omów zjawisko na przykładach wybranych tekstów.
  57. Powroty do lat dzieciństwa jako temat literacki. Omów zagadnienie, analizując funkcje tego motywu w wybranych utworach.
  58. Polska - ale jaka? Zaprezentuj różne wizje wymarzonej ojczyzny w literaturze polskiej.
  59. Wierność i zdrada – decyzje moralne bohaterów literackich. Omów dylemat i konsekwencje wyboru w oparciu o wybrane przykłady.
  60. Młody – gniewny (osiemnastolatek) wobec tradycji wielkiej poezji romantycznej. Przeprowadź dyskusję z romantyczną koncepcją jednostki, narodu, sztuki, analizując wybrane utwory literackie.
  61. Syn, mąż, przyjaciel… Przedstaw różnorodne portrety mężczyzn w poezji i prozie, analizując wybrane teksty literackie.
  62. Mechanizmy i skutki działania totalitaryzmu. Omów na wybranych przykładach literatury polskiej i powszechnej.
  63. Ukaż sposoby funkcjonowania motywów fantastycznych w wybranych utworach literackich od antyku do XX – lecia międzywojennego.
  64. Bohaterowie dzieł W. Szekspira – postacie wielowymiarowe, które fascynują i przerażają. Przedstaw bogate życie psychiczne bohaterów wybranych utworów W. Szekspira.
  65. Testament poetycki. Przedstaw funkcjonowanie tego motywu na wybranych przykładach.
  66. Sen i sposoby jego ujęcia w literaturze różnych epok. Omów funkcjonowanie motywu odwołując się do wybranych utworów.
  67. Literatura ukazuje wpływ rzeczywistości na kształtowanie osobowości człowieka. Uzasadnij ten pogląd, analizując wybrane dzieła.
  68. Szkoła i uczeń jako temat literatury. Zaprezentuj motyw w oparciu o wybrane utwory literackie.
  69. Zbrodnia jako motyw literatury wysokiej i niskiej. Przedstaw różnice w sposobie ujęcia tematu, dokonując analizy wybranych tekstów literackich.
  70. Literacki obraz miasta w utworach różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
  71. Poeci rocka. Dokonaj analizy i interpretacji tekstów piosenek wybranego autora, zwracając uwagę na ich poetykę, problematykę, przesłanie, i znaczenie dla kultury.
  72. Świat kobiet i świat mężczyzn, wzajemne relacje, oczekiwania, role. Dokonaj analizy i interpretacji tego problemu w wybranych utworach literackich.
  73. Heroizacja i deheroizacja umierania w utworach literackich różnych epok. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów.
  74. Lagry i łagry. Przedstaw mechanizmy zniewalania jednostek w systemach totalitarnych na podstawie analizy wybranych utworów.
  75. Groza i sensacja w literaturze. Omów sposoby ich osiągania oraz funkcje w utworach literatury polskiej i powszechnej.
  76. Rozważania o formie. Jaka jest jej rola i funkcje w literaturze, teatrze i w życiu? Omów problem, analizując dzieła Witolda Gombrowicza i Stanisława Ignacego Witkiewicza.
  77. Obraz młodzieży w utworach literackich (od romantyzmu do współczesności). Scharakteryzuj, analizując wybrane utwory.
  78. Wyspa - samotnia czy arkadia? Omów różne ujęcia motywu wyspy w wybranych utworach literackich.
  79. Rewolucja jako sposób obalenia istniejącego systemu. Przedstaw różne oblicza rewolucji ukazane w wybranych przez Ciebie utworach literackich.
  80. Świat dworski i świat ziemiański – jego modele w różnych epokach. Omów temat, analizując wybrane dzieła literackie.
  81. Smok jako bohater literatury. Przedstaw motyw i wskaż jego funkcje, odwołując się do celowo zgromadzonego materiału literackiego.
  82. Topos miłości rodzicielskiej w literaturze. Omów różne jego realizacje na wybranych utworach.
  83. Naturalizm w literaturze. Scharakteryzuj technikę pisarską, dokonując analizy wybranych utworów literackich.
  84. Wpływ pieniądza na życie wybranych bohaterów literackich. Zanalizuj problem na wybranych utworach.
  85. Testament jako forma gatunkowa oraz osobiste wyznanie człowieka. Scharakteryzuj ten typ wypowiedzi na wybranych przykładach.
  86. Różne sposoby wykorzystania motywu szaleńca/szaleństwa w literaturze. Zanalizuj problem na wybranych przykładach.
  87. Science fiction a fantasy. Analizując wybrane przykłady literatury fantastycznej, zaprezentuj podobieństwa i różnice w kreacji świata przedstawionego obu odmian gatunkowych.
  88. Bohater mieszczański w literaturze. Omów sposób kreowania postaci i środowiska w wybranych utworach literackich.
  89. Świat to labirynt. Przedstaw sposób funkcjonowania motywu labiryntu w literaturze. Omów problem, analizując celowo dobrane utwory literackie.
  90. Wskaż różne sposoby ujęcia toposu wsi na przykładzie wybranych utworów.
  91. Bohaterowie literaccy wierni swoim ideałom. Omawiając zagadnienie, scharakteryzuj postawy wybranych postaci z różnych epok.
  92. Postulaty naprawy Rzeczypospolitej w twórczości pisarzy polskich od XVI do XVIII wieku. Przedstaw na wybranych utworach literatury pięknej i publicystycznej.
  93. Literaccy laureaci Nagrody Nobla. Zaprezentuj i porównaj twórczość wybranych noblistów, odwołując się do wybranych przykładów.
  94. Powinności etyczne stawiające bohaterów literackich w sytuacji bez wyjścia. Omów zagadnienia na podstawie wybranych utworów.
  95. „Obciążeni romantyzmem…” – literackie kontynuacje kreacji bohaterów romantycznych. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych przez siebie utworów.
  96. Literatura zwierciadłem swoich czasów. Udowodnij tę zależność w oparciu o analizę wybranych utworów z różnych epok kulturowych.
  97. Wojna widziana oczami dziecka. Przedstaw motyw, odwołując się do wybranego materiału literackiego.
  98. Młodzi bohaterowie różnych epok – ich cele, dążenia, postawy. Przedstaw zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady z literatury polskiej i powszechnej
  99. „Wielka literatura opowiada o moralności”. Skomentuj tę tezę, analizując wybrane utwory literackie. Określ kryteria, według których uznałeś utwory za „wielkie”.
  100. Marzyciele i ich dramat niespełnienia. Przedstaw problem, odwołując się do wybranych utworów literackich.
  101. Wierzenia i tradycje mieszkańców Śląska i Czech w wybranym okresie historycznym lub na przestrzeni dziejów. Omów problem, zwracając uwagę na podobieństwa, różnice i wzajemne wpływy, odwołując się do wybranych tekstów literackich.
  102. Literaccy samotnicy różnych epok kulturowych. Omów sposoby ich kreowania w oparciu o wybrane przykłady literackie.
  103. Portret gospodarza i sposób jego kreowania w wybranych tekstach literatury dawnej i współczesnej. Omów odwołując się do wybranego materiału literackiego.
  104. „Świat jest teatrem, aktorami ludzie” (W.Szekspir). Analizując wybrane utwory omów koncepcję świata jako teatru.
  105. Jak, gdzie i co jadają bohaterowie literaccy? Przedstaw sztukę kulinarną opisaną w tekstach literackich różnych epok.
  106. Mity polskiego romantyzmu. Ich kontynuacje – akceptacje i polemiki z nimi – w literaturze spadkobierców. Przedstaw problem na wybranych przykładach utworów.
  107. Literatura stanu wojennego jako świadectwo swoich czasów. Omów pojawiające się motywy i poetykę odwołując się do wybranych tekstów powstałych w tym czasie.
  108. Tematyka historyczna jako tworzywo literatury polskiej XIX i XX wieku. Przedstaw sposoby funkcjonowania historii w literaturze w wybranych przez siebie utworach.
  109. Niewłaściwe wybory, fałszywe kroki, błędy. Omów i oceń, jakie były ich konsekwencje w biografii wybranych bohaterów literackich.
  110. „Wszystko czas żarłoczny zagarnia, wszystko pożera” (Seneka). Przedstaw funkcjonowanie motywu czasu w wybranych utworach różnych epok.
  111. Rozstanie bliskich sobie osób ukazane w literaturze. Przedstaw funkcjonowanie tego motywu w wybranych utworach różnych epok.
  112. Motyw polowania w literaturze omów odwołując się do wybranych tekstów.
  113. Satyra, ironia, żart, czyli jak uleczyć świat śmiechem. Rozwiń temat, analizując wybrane utwory literackie.
  114. Maski – ich rola i znaczenie w życiu człowieka. Przedstaw różne sposoby funkcjonowania motywu, analizując wybrane teksty literackie.
  115. Zaprezentuj twórczość wybranych poetów wywodzących się z Opolszczyzny. Odwołaj się do materiału literackiego, wskaż krąg zainteresowań i ewolucję twórczą.
  116. Inteligent - jego marzenia, zwycięstwa i klęski. Omów problem odwołując się do wybranych tekstów literackich.
  117. Celem ludzkiego życia jest szczęście. Przedstaw różne sposoby osiągania go, charakteryzując postawy życiowe wybranych postaci różnych epok.
  118. Patriotyzm Polaków –mit czy cecha narodowa? Uzasadnij swój sąd, analizując wybrane przykłady literackie.
  119. Motyw cierpienia w literaturze. Omów problem zwracając uwagę na jego różne realizacje w literaturze polskiej i powszechnej.
  120. Magia i jej funkcja w różnych tekstach literackich. Rozwiń zagadnienie odwołując się do wybranych utworów literackich.
  121. Wilk. Wierzenia a rzeczywistość. Rozwiń temat w oparciu o wybrane utwory literackie.
  122. Dzieci herosami życia. Rozwiń temat w oparciu o wybrane teksty literackie.
  123. Przyroda jako tło i bohater literacki. Omów sposoby ich kreowania przyrody i pełnioną przez nią funkcję w wybranych utworach lirycznych i epickich.
  124. Polska poezja kobieca. Omów zjawisko odwołując się do wybranych przykładów.
  125. Symbolika liczb w literaturze. Omów zagadnienie analizując teksty literackie różnych epok.
  126. Życie można wygrać lub przegrać. Przedstaw literackie kreacje bohaterów ucieleśniające te możliwości.
  127. Różne ujęcia anioła w literaturze. Omów temat na wybranych przykładach.
  128. „Ostoja polskości” czy „świat zepsuty”? Przedstaw i oceń wizerunek szlachty polskiej utrwalony w wybranych utworach dawnych epok.
  129. Motywy katastroficzne w kulturze XIX i XX wieku. Przedstaw źródła tego motywu i sposób jego funkcjonowania, analizując wybrane utwory literackie.
  130. Pojedynek jako temat literatury. Przedstaw najciekawsze, Twoim zdaniem, realizacje tego motywu, analizując funkcję i znaczenie pojedynku w wybranych utworach literackich.
  131. Utopie i antyutopie w literaturze. Przedstaw sposoby kreowania i ich funkcje na wybranych przykładach.
  132. Dziennik jako źródło wiedzy o epoce i autorze. Omawiając temat, dokonaj analizy dzienników W. Gombrowicza, Z. Nałkowskiej lub innych twórców.
  133. Ważne momenty naszej historii utrwalone w różnych formach zapisu literackiego (np. kronika, epos, pieśń patriotyczna). Prezentując temat, omów wybrane przykłady. Przedstaw cechy przywoływanych gatunków literackich i ich wpływ na sposób mówienia o wydarzeniach.
  134. Refleksyjnie, żartobliwie, groteskowo. Przedstaw różne sposoby ukazywania świata i człowieka w wybranych utworach literackich.
  135. Świat lagrów i łagrów. Scharakteryzuj i porównaj sposoby przedstawiania rzeczywistości obozowej w literaturze XX wieku, odwołując się do wybranych przykładów.
  136. Praca – źródło satysfakcji czy konieczność życiowa? Zaprezentuj różne ujęcia motywu odwołując się do wybranych utworów literatury polskiej i powszechnej.
  137. Dialog twórców literatury z filozofami. Przedstaw problem na wybranych przykładach literatury dawnej lub współczesnej.
  138. Postęp techniczny kontra tradycja. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów literackich.
  139. Poezja jako narzędzie walki z systemem. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory literatury powojennej.
  140. Różne kreacje narratora i ukształtowanie narracji w epice. Omów na przykładzie wybranych utworów.
  141. Bohaterowie w habitach. Przedstaw sposób ich kreowania na przykładzie wybranych dzieł literackich.
  142. Przedstaw monografię swojego ulubionego pisarza. Określ cechy gatunkowe jego dzieł oraz ich przesłanie.
  143. Fatum czy wolna wola? Przedstaw refleksje nad ludzkim losem w literaturze różnych epok.
  144. Od Homera do Reymonta… Wykorzystując celowo dobrane przykłady, wskaż i omów cechy oraz ewolucję gatunków epickich.
  145. „Aby istnieć, człowiek musi się buntować” (A. Camus). Zaprezentuj źródła i sens buntu wybranych bohaterów literackich różnych epok.
  146. Funkcjonowanie motywu biesiady w wybranych tekstach. Omów temat odwołując się do przykładów z literatury polskiej.
  147. Różnorodne koncepcje świata przedstawionego w literaturze fantasy. Dokonaj analizy w oparciu o wybrane przykłady.
  148. Kontrasty społeczne ukazane w literaturze. Zaprezentuj na przykładzie celowo dobranych tekstów literackich.
  149. Sztuka retoryczna w różnych tekstach literackich. Omów na podstawie wybranych przykładów.

ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUK

  1. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie. Zanalizuj i porównaj wybrane dzieła.
  2. Na podstawie zebranego materiału przedstaw problemy współczesnego człowieka ukazane w piosenkach wybranej grupy rockowej.
  3. Literackie i plastyczne obrazy żeglugi. Odwołując się do wybranych przykładów, przedstaw sposoby ich kreowania oraz porównaj ich funkcje.
  4. Brzydota w literaturze i innych dziedzinach sztuki – przekora, nowa estetyka czy moda? Omów i oceń zjawisko na wybranych przykładach.
  5. Na podstawie wybranych przykładów z literatury i sztuki omów różne portrety czarownic i funkcje ich magii.
  6. Strój kobiecy jako wyraz kulturowej i społecznej pozycji kobiety. Omów na wybranych przykładach z literatury i sztuki oraz odwołaj się do realiów świata współczesnego.
  7. Realizm i symbolizm w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych tekstach kultury, wskazując różnice w sposobie pokazywania świata .
  8. Stanisław Wyspiański – malarz, dramaturg, poeta. Zaprezentuj sylwetkę twórczą artysty, analizując wybrane dzieła.
  9. Apokalipsa jako temat i motyw w sztuce. Omów sposoby jego prezentacji i funkcje w utworach literackich, malarskich, filmowych.
  10. Rock – muzyka, filozofia, styl bycia. Omów odwołując się do wybranych tekstów kultury.
  11. Przedstaw funkcjonowanie motywu szatana i Boga w wybranych utworach różnych dziedzin sztuki (literackich i innych). Dokonaj analizy wybranych przykładów.
  12. Impresjonizm jako kierunek w malarstwie i konwencja literacka. Zaprezentuj jego cechy i sposób obrazowania na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarstwa europejskiego.
  13. Eksperyment i prowokacja artystyczna w literaturze i innych dziedzinach sztuki XX i XXI wieku. Omów na wybranych przykładach.
  14. Egzystencjalizm w literaturze, filozofii i filmie. Przedstaw problem w oparciu o wybrane teksty kultury.
  15. Eros i Tanatos w sztuce. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z literatury i innych dziedzin sztuki.
  16. Ruiny, groby, opuszczone zamki. Omów motyw przemijania w literaturze i sztuce różnych epok.
  17. Dramaty Szekspira jako źródło inspiracji dla literatury, sztuk plastycznych i filmu. Omów na wybranych przykładach.
  18. Analizując wybrane przykłady, rozważ rolę inspiracji biblijnych we współczesnej literaturze i filmie.
  19. Koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Omów analizując wybrane przykłady.
  20. Plastyczna i literacka wizja prowincjonalnych miasteczek żydowskich. Omów temat m.in. na przykładzie dzieł Chagalla i Schulza.
  21. Martyrologia narodu polskiego. Omów dokonując analizy wybranych dzieł literackich i plastycznych.
  22. Obraz rodziny w literaturze i serialach telewizyjnych. Przedstaw i omów różne ujęcia motywu na wybranych przykładach.
  23. Motyw madonny w literaturze i sztuce współczesnej. Omów w oparciu o wybrane przykłady.
  24. Krajobraz tatrzański w literaturze i malarstwie Młodej Polski. Omów na wybranych przykładach.
  25. Satyryczny obraz PRL-u w twórczości literackiej, kabaretowej oraz filmowej. Omów odwołując się do wybranych przykładów.
  26. Motywy sarmackie w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na wybranych przykładach sposoby ukazywania kultury sarmackiej.
  27. Duchy, diabły, upiory, demony… - ich wizerunki i rola w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów, analizując wybrane utwory różnych epok.
  28. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie. Dokonaj analizy porównawczej celowo dobranych dzieł (np. Sienkiewicza i Matejki).
  29. Na wybranych przykładach przedstaw sposoby kreowania postaci rycerza i wojownika w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  30. Świat za miastem w ujęciu twórców literackich i malarskich. Dokonaj analizy wybranych dzieł.
  31. Adaptacja filmowa - wzbogaca czy zubaża dzieło literackie? Porównując filmy z ich literackimi pierwowzorami, oceń adaptację.
  32. Przyjaźnie ukazywane w literaturze i filmie. Omów temat analizując wybrane przykłady.
  33. Makdonaldyzacja, homogenizacja, konsumpcjonizm. Odwołując się do różnych tekstów kultury, przedstaw charakterystyczne cechy kultury masowej. Oceń zjawisko.
  34. Symbol jako sposób przedstawiania rzeczywistości w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
  35. Historia w ujęciu artystów. Podaj przykłady literackie i plastyczne, omów je.
  36. Analizując wybrane utwory literackie, udowodnij, że inne dziedziny sztuki (np. malarstwo, muzyka, rzeźba) mają wpływ na literaturę.
  37. Sentymentalna sielanka jako motyw malarski i literacki. Przedstaw w odniesieniu do wybranych dzieł.
  38. Motyw tańca w literaturze i sztuce. Omów jego funkcjonowanie na wybranych przykładach.
  39. Rola wychowawcy w życiu młodego człowieka. Omów zjawisko na wybranych dziełach literackich i filmowych.
  40. Pojedynek jako temat literacki i filmowy. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
  41. Ekspresjonizm w literaturze i malarstwie. Analizując wybrane przykłady, przedstaw środki artystyczne, charakterystyczne dla tej konwencji i ich rolę.
  42. Socrealizm w literaturze i innych sztukach. Przedstaw zjawisko, analizując celowo dobrane przykłady tekstów kultury.
  43. Dworek szlachecki jako motyw w literaturze i malarstwie. Przedstaw różne jego konkretyzacje na przykładach wybranych dzieł.
  44. Inspiracje antyczne w kulturze. Scharakteryzuj je, analizując wybrane dzieła.
  45. Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i innych sztukach. Omów na wybranych przykładach.
  46. Symbolika stroju. Omów, analizując wybrane dzieła literackie, filmowe i malarskie.
  47. Sceny batalistyczne w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw i porównaj sposób prezentacji scen w wybranych dziełach.
  48. Różne ujęcia motywu opowieści o diabłach w dziełach literackich i filmowych. Porównaj kreacje diabła, analizując wybrane przykłady.
  49. Przedstaw różne kreacje błazna, odwołując się do wybranych dzieł literackich i malarskich.
  50. Specyfika teatru telewizji. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów telewizyjnych adaptacji teatralnych i ich literackich pierwowzorów.
  51. Obraz męki Chrystusa. Przedstaw go w odniesieniu do różnych tekstów kultury.
  52. Impresjonizm w malarstwie i poezji Młodej Polski. Omów technikę i sposoby kreowania świata na wybranych przykładach.
  53. Artystyczne interpretacje powstań narodowych w literaturze i malarstwie. Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
  54. Wampiryzm jako zjawisko kulturowe? Analizując wybrane dzieła z literatury i filmografii zaprzecz lub potwierdź sąd Marii Janion.
  55. Mistrz i uczeń, pan i sługa... Literackie i filmowe kreacje par bohaterów przedstaw, odwołując się do wybranych przykładów.
  56. Blues jako rytm życia i światopogląd. Omów na wybranych przykładach, analizując teksty i biografię artystów.
  57. Góry w literaturze i malarstwie różnych epok. Zanalizuj wybrane dzieła i odwołaj się do istniejących wówczas konwencji artystycznych.
  58. Etos rycerski – jego rodowód i obecność w kulturze. Omów temat w oparciu o wybrane przykłady.
  59. „Wstrząsające wydarzenia życiowe odkrywają w ludziach prawdziwe osobowości, rodzą nowe postawy” (J.J. Szczepański). Rozwiń myśl na przykładzie losów wybranych bohaterów literackich i filmowych.
  60. Dramat jednostki wpisany w koło historii XX wieku. Rozważ problem, odwołując się do wybranych dzieł literackich i filmowych.
  61. Gotycyzm i nie tylko, czyli echa średniowiecza w literaturze i sztuce późniejszych epok. Rozważ zagadnienie, analizując wybrane dzieła .
  62. Zakony rycerskie jako temat sztuki. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych dzieł sztuki.
  63. Metamorfozy wizerunku Draculi. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów z filmu.
  64. Sposoby powstawania oraz funkcjonowania mitu superbohatera w kulturze XX i XXI wieku. Omów na wybranych przykładach.
  65. Twórczość Charlesa Bukowskiego jako niezwykłe zjawisko w literaturze XX wieku. Wykorzystanie motywów jego twórczości w filmie. Przedstaw temat na wybranych utworach.
  66. Gry wideo jako forma adaptacji literatury. Przeanalizuj zjawisko w oparciu o celowo dobrane przykłady.
  67. Wybitny umysł – dar czy przekleństwo? Rozstrzygnij problem, odwołując się do różnych tekstów kultury.
  68. Obraz świata przyszłości i jego funkcje. Omów, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
  69. Reggae – muzyka, filozofia, styl bycia. Omów, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
  70. Medycyna – fach, misja czy powołanie? Zaprezentuj różnorodne portrety lekarzy, zwracając uwagę na ich motywacje i pojmowanie własnego zawodu. Omów problem odwołując się do różnych tekstów kultury.
  71. Szachy, ruletka, karty. Na wybranych przykładach z literatury, filmu i sztuki omów motyw gry i jego funkcje.
  72. Kicz uwodzi. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych tekstów kultury.

JĘZYK

  1. Jaki portret młodego człowieka kreują współczesne teksty rockowe lub hiphopowe? Odwołaj się do wybranych przykładów.
  2. Język postaci literackiej jako element charakterystyki środowiskowej. Na wybranych przykładach omów mechanizmy językowe budujące tę zależność.
  3. Współczesne formy komunikacji (email, sms). Dokonaj analizy językowej i stylistycznej zgromadzonego materiału językowego.
  4. Obraz Boga i patriotyzmu w tekstach subkultury hiphopowej. Omów problem odwołując się do celowo zgromadzonego materiału.
  5. Omów specyfikę języka utworów science - fiction i fantasy na przykładach wybranych utworów polskich twórców tych gatunków.
  6. Językowe źródła komizmu we współczesnym kabarecie i komedii filmowej. Dokonaj analizy zgromadzonego materiału.
  7. Funkcja języka potocznego w poezji. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
  8. Wymowa wzorowa, staranna i swobodna. Omów zagadnienie na podstawie analizy nagrań audycji telewizyjnych i radiowych.
  9. Językowe kształtowanie świata w poezji. Funkcje środków artystycznych. Omów na podstawie analizy wybranych utworów.
  10. Przedstaw różne koncepcje funkcji tekstów językowych. Porównaj, wskaż różnice w wybranym materiale ilustracyjnym.
  11. Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i omów ich funkcje na przykładzie wybranych utworów.
  12. Wypowiedzi komentatorów i kibiców sportowych. Dokonaj analizy językowej zgromadzonych przykładów.
  13. Wykorzystując zgromadzony materiał, dokonaj analizy językowej przykładów pochodzących z żargonu uczniowskiego.
  14. Norma i zwyczaj językowy. Wyjaśnij znaczenie pojęć w kontekście wiedzy o kulturze języka, dokonując analizy wybranych przykładów.
  15. Stałe związki frazeologiczne wywodzące się z Biblii i antyku. Na podstawie wybranych utworów literackich opisz ich funkcje artystyczne.
  16. Komizm słowny w literaturze. Na wybranych przykładach omów mechanizmy językowe służące wywołaniu komizmu.
  17. Funkcja wypowiedzi oratorskiej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
  18. Neologizmy i ich funkcje. Omów zjawisko na podstawie wybranych utworów literackich.
  19. Scharakteryzuj środki językowe, którymi posługują się dziennikarze. Omów zagadnienie na podstawie zgromadzonego materiału.
  20. Kolokwializmy w poezji i prozie, ich funkcje. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
  21. Scharakteryzuj środki wymowy artystycznej w tekstach piosenek wybranego wykonawcy / zespołu i omów ich funkcje.
  22. Analizując wybrane przykłady reklam oceń, na czym polega funkcja perswazyjna języka reklamy, wskaż elementy manipulacji.
  23. Jak język reklamy wpływa na język współczesności? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane przez siebie przykłady.
  24. Analizując język mediów, scharakteryzuj obecne w nich zapożyczenia językowe.
  25. Analizując wybrane przykłady, omów sposoby i funkcje wykorzystania gwar we współczesnej kulturze masowej.
  26. Współczesna polszczyzna w filmach. Omów cechy języka na wybranych przykładach.
  27. Teksty piosenek wybranego współczesnego nurtu muzycznego. Przedstaw zjawisko i dokonaj analizy językowej zgromadzonego materiału.
  28. Funkcja archaizacji języka. Omów zjawisko na wybranych przykładach literackich z różnych epok.
  29. Zanalizuj środki językowe charakterystyczne dla wybranej gwary środowiskowej (np. gwara myśliwych).
  30. Język prasy. Omów różne odmiany stylu publicystycznego i ich funkcje, analizując celowo dobrane teksty.
  31. Prowokacja, czyli o nazwach zespołów rockowych. Przedstaw rodowód leksykalno – semantyczny zebranych nazw.
  32. Funkcje stylizacji biblijnych w utworach literackich. Omów zagadnienie analizując wybrane teksty literackie z różnych epok.
  33. Dialekt a oficjalna polszczyzna. Wskaż cechy charakterystyczne dla gwary Twojego regionu. Omów zagadnienie, odwołując się do zgromadzonego materiału językowego.
  34. Awans języka potocznego w literaturze współczesnej. Zanalizuj i oceń zjawisko w oparciu o wybrane dzieła literackie.
  35. Dwa sposoby mówienia o przyrodzie. Zanalizuj teksty naukowe i poetyckie opisujące świat natury.
  36. Analizując język reklamy, zaprezentuj portret młodego człowieka, jaki one kreują.
  37. Sztuka pisania listów od starożytności do współczesności. Przeanalizuj rozwój gatunku na celowo wybranych przykładach.
  38. Pochodzenie i znaczenie wybranych imion i nazwisk śląskich. Zanalizuj celowo zgromadzony materiał językowy.
  39. Zapożyczenia językowe. Omów zjawisko i oceń zasadność najnowszych zapożyczeń w języku polskim, posługując się zgromadzonym materiałem.
  40. Scharakteryzuj i oceń zjawisko nowomowy, odwołując się do wybranych przykładów polskiej powieści produkcyjnej lat 50. XX wieku.
  41. Dokonując analizy skrótów stosowanych w języku młodzieży, wyjaśnij zasadność doboru tych środków wyrazu.

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2014/2015

1.

Rozpoczęcie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych

1 września 2014 r.

2.

Rada pedagogiczna – zatwierdzenie planu nadzoru pedagogicznego
Spotkanie z rodzicami klas pierwszych

10 września 2014 r.
godz. 15.00
godz. 17.00

3. 

Spotkanie z rodzicami klas drugich, trzecich i maturalnych

17 września 2014 r.
godz. 17.00

4. 

Kwartalne spotkanie z rodzicami klas technikum i zasadniczej szkoły zawodowej

19 listopada 2014 r.
godz. 17.00

5. 

Zimowa przerwa świąteczna

22 grudnia – 31 grudnia 2014 r.

6. 

Konferencja klasyfikacyjna dla klas technikum i zasadniczej szkoły zawodowej

7 stycznia 2015 r.

7. 

Spotkanie z rodzicami – podsumowanie I semestru

7 stycznia 2015 r.
godz. 17.00

8. 

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie

styczeń – luty 2015 r.

9. 

Konferencja klasyfikacyjna dla LOdD

14 stycznia 2015 r.

10. 

Posiedzenie Rady Pedagogicznej podsumowującej I semestr

14 stycznia 2015 r

11. 

Ferie zimowe

19 stycznia – 1 lutego 2015 r.

12. 

Spotkanie z rodzicami uczniów klas programowo najwyższych

18 marca 2015 r.
godz. 17.00

13. 

Wiosenna przerwa świąteczna

 2 kwietnia – 7 kwietnia 2015 r.

14. 

Konferencja klasyfikacyjna klas programowo najwyższych

22 kwietnia 2015 r.

15. 

Zakończenie zajęć w klasach (semestrach) programowo najwyższych w szkołach ponadgimnazjalnych

24 kwietnia 2015 r.

16. 

Spotkanie z rodzicami uczniów klas I, II, III technikum i szkoły zawodowej

20 maja 2015 r.
godz. 17.00

17. 

Egzamin maturalny

od 4 do 29 maja 2015

18. 

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie

maj – lipiec 2015 r.

19. 

Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe dla absolwentów klas czwartych technikum:
- etap pisemny
- etap praktyczny

15 czerwca 2015 r.

16-19 czerwca 2015 r.

20.

Konferencja klasyfikacyjna dla klas technikum i zasadniczej szkoły zawodowej oraz LOdD

23 czerwca 2015 r.

21. 

Zakończenie zajęć w klasach (semestrach) programowo najwyższych zasadniczych szkół zawodowych

26 czerwca 2015 r.

22. 

Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych

26 czerwca 2015 r.

23. 

Posiedzenie Rady Pedagogicznej podsumowującej rok szkolny 2012/2013

30 czerwca 2015 r.

24. 

Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych

30 czerwca – 17 lipca 2015 r.

25. 

Ferie letnie

27 czerwca – 31 sierpnia 2015 r.

26. 

Posiedzenie Rady Pedagogicznej

31 sierpnia 2015 r.

Dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych:
2 stycznia 2015 r.
4, 5, 6 maja 2015 r.
5 czerwca 2015 r.
15 czerwca 2015 r.

Harmonogram praktyk zawodowych w roku szkolnym 2014/2015

Dziennik praktyki zawodowej

Pobierz dziennik

Harmonogram

W ramach prac przygotowujących uczniów do odbycia praktyk zawodowych zobowiązuję nauczycieli przedmiotów zawodowych, wychowawców klas, uczniów i ich rodziców do zapoznania się z programem praktyki, dokumentacją oraz miejscem realizacji (jest możliwość indywidualnego wyboru zakładu w porozumieniu z wicedyrektorem szkoły, panem Joachimem Strzałką).

Klasa
zawód

Przewidywany
termin praktyki

Klasowy
opiekun praktyki

Nadzór
bezpośredni

Nadzór
z ramienia szkoły

3A
t. mechatronik

2.03.2015 - 28.03.2015 

Rafał Chwaliński

Leszek Kamiński

Dyrektor
Dariusz Dobrowolski

 

 

 

 

 

Wicedyrektor
Joachim Strzałka

3B
t. elektryk

4.05.2015 - 30.05.2015 

Joachim Strzałka

Joachim Strzałka

3C
t. teleinformatyk

4.05.2015 - 30.05.2015 

Piotr Muszyński

Rafał Olender

3D
t. informatyk

2.02.2015 - 28.02.2015 

Robert  Moch

Leszek Kamiński

3E
t. elektronik

2.02.2015 - 28.02.2015 

Piotr Mietełka

Rafał Olender

3F
t. informatyk

2.03.2015 - 28.03.2015

Piotr Dworaczyk

Leszek Kamiński

 

Ze względu na przewidywany udział wybranych uczniów z klas 3D i 3F w praktykach zagranicznych organizowanych przez RCRE , terminy praktyk dla tych klas mogą ulec zmian.

 

Podręczniki na rok szkolny 2017/2018

Wykaz podręczników dla klas Publicznego Technikum Nr 5 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Klasy pierwsze

Klasy drugie

Klasy trzecie

Klasy czwarte

Wykaz podręczników dla klas Branżowej Szkoły I stopnia nr 3 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Wykaz podręczników dla klas Publicznej Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 3 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Podręczniki na rok szkolny 2018/2019

Wykaz podręczników dla klas Publicznego Technikum Nr 5 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Klasy pierwsze

Klasy drugie

Klasy trzecie

Klasy czwarte

Wykaz podręczników dla klas Branżowej Szkoły I stopnia nr 3 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Wykaz podręczników dla klas Publicznej Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 3 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Podręczniki na rok szkolny 2019/2020

Wykaz podręczników dla klas Publicznego Technikum Nr 5 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Klasy pierwsze - po gimnazjum

Klasy pierwsze - po szkole podstawowej

Klasy drugie

Klasy trzecie

Klasy czwarte

Wykaz podręczników dla klas Branżowej Szkoły I stopnia nr 3 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Podręczniki na rok szkolny 2020/2021

Wykaz podręczników dla klas Publicznego Technikum Nr 5 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Klasy pierwsze

Klasy drugie

Klasy trzecie

Klasy czwarte

Wykaz podręczników dla klas Branżowej Szkoły I stopnia nr 3 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Podręczniki na rok szkolny 2021/2022

Wykaz podręczników dla klas Publicznego Technikum Nr 5 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Klasy pierwsze

Klasy drugie

Klasy trzecie

Klasy czwarte

 

Wykaz podręczników dla klas Branżowej Szkoły I stopnia nr 3 w Opolu,
materiał przygotowany przez wychowawców klas.

Podania 2015/2016

Publiczne Technikum Nr 5

Publiczna Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 3

Oświadczenie Kandydata do Publicznego Technikum Nr 5 lub Publicznej Zasadniczej Szkoły Zawodowej

Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe