POPRAWA JAKOŚCI EDUKACJI ZAWODWEJ

 
DORADCA ZAWODOWY
 
WŁADYSŁAW OPOKA

ŚRODA 11.00 - 17.30
CZWARTEK 11.00 - 17.00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


DORADZTWO ZAWODOWE

KATALIZATOREM POPRAWY JAKOŚCI EDUKACJI ZAWODWEJ

W ZESPOLE SZKÓŁ ELEKTRYCZNYCH W OPOLU.

W ostatnich 10 latach na całym świecie rozwinął się system usług informacji i doradztwa zawodowego.

Kraje OECD jak również kraje Azji i niektórych państw afrykańskich i arabskich oraz Unii Europejskiej bardzo intensywnie rozwijają i wdrażają strategię kształcenia przez całe życie, które stwarza szansę większej możliwości zatrudnienia przy ograniczonych możliwościach rynku pracy.

W Polsce już ponad 100 lat używamy terminów poradnictwo zawodowe i doradca zawodowy. Uzgodniona definicja w Europie, w oparciu o dwie rezolucje podjęte przez Radę Unii Europejskiej w 2004 i 2008 roku, mówi o Life - Long Guidance, czyli o całożyciowym poradnictwie kariery.

Całożyciowe poradnictwo kariery to ciągły proces, umożliwiający ludziom w każdym wieku i w każdym momencie ich życia, określenie zdolności, kompetencji i zainteresowań potrzebnych do podejmowania decyzji edukacyjnych, szkoleniowych i zawodowych oraz zarządzania wybranymi własnymi ścieżkami edukacji i pracy.

Przez dziesiątki lat wyuczony zawód dawał ludziom utrzymanie często przez całe życie, aż do emerytury. Dziś trzeba być przygotowanym na to, że kariera rozwijać się będzie dynamicznie, a my pracować będziemy nie tylko w wielu miejscach, ale i kilku zawodach. Temu służyć mają zmiany w kształceniu zawodowym wprowadzane od
1 września 2012 roku.
 

Doradztwo zawodowe obejmuje całą gamę indywidualnych i grupowych aktywności, odnoszących się do udzielania wiarygodnej informacji zawodowej, doradzania, określania kompetencji, wspierania nauki podejmowania decyzji oraz kształtowania umiejętności niezbędnych do zarządzania karierą edukacyjno – zawodową.

Realizacja stawianych zadań w zakresie rozwoju usług poradnictwa zawodowego w Polsce stała się dla Ministerstwa Edukacji zadaniem, które zgodnie z Rezolucją z roku 2004 oraz Ustawą z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty w art.1, która mówi o celach systemu oświaty, zawiera zbiór postulatów i wytycznych, według których powinien być zorganizowany system oświaty w Polsce, a także standardów, jakie ten system powinien spełniać.

Jednym z tych celów jest przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu i kierunku kształcenia oraz ścieżki doskonalenia zawodowego.

Coraz trudniej dziś, przy dynamicznym tempie rozwoju technologii i bardzo szybkich zmianach w gospodarce światowej, europejskiej i w Polsce, samodzielnie odnajdywać optymalne ścieżki edukacji i rozwoju zawodowego. Ogromna część uczniów, często z udziałem rodziców, a nawet nauczycieli - wychowawców podejmuje błędne decyzje edukacyjne. Bardzo duża część absolwentów nie wie, jak wejść na rynek pracy i funkcjonować na nim. Ogromna część pracujących nie wie, jak utrzymać swoje miejsca pracy i jak planować swój rozwój zawodowy.

Iluż to świetnych uczniów, olimpijczyków już wykształciliśmy, którzy – niemal genialni w swej wąskiej dziedzinie - nie wiedzą prawie nic na temat, jak przełożyć swoje zdolności i umiejętności na wybór odpowiedniego zawodu i znalezienie dobrej pracy.

Zdecydowanie trudniejsza jest sytuacja uczniów mniej zdolnych, słabszych oraz z rodzin zaniedbanych i bardzo biednych. Jak tych uczniów uświadomić oraz wiarygodnie wesprzeć, kto i kiedy to ma uczynić?

Dzisiejszy stan realizacji usług informacji i poradnictwa zawodowego w polskiej oświacie należy uznać za zdecydowanie niewystarczający. Z aktualnych danych statystycznych wynika, że zaledwie 3-4% szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Polsce (około 1500) świadczy usługi poradnictwa zawodowego.

Realizatorami poradnictwa i doradztwa w niewielu szkołach są nauczyciele doradcy zawodowi, zatrudnieni  zazwyczaj w części etatu lub na godziny. Mając odpowiednie przygotowanie merytoryczne i doświadczenie zawodowe, doradcy zawodowi są w stanie, w sposób stały, zaplanowany i adekwatny do realnych potrzeb systemu edukacji i rynku pracy, wspomagać uczniów, pracowników i nauczycieli. Zdecydowana większość zadań w zakresie doradztwa i poradnictwa dla uczniów nie jest realizowana, a przypisanie jej samym nauczycielom - wychowawcom jest tylko formalnym wypełnieniem zadania szkoły, które z oczywistych względów wykonane należycie być nie może.

W latach 2003-2005 w szkołach tworzono Szkolne Ośrodki Kariery. Szkolny Ośrodek Kariery powstał również w Zespole Szkół Elektrycznych, wypełniając różnorodne działania na rzecz uczniów, absolwentów i nauczycieli. Różne formy działań SzOK były również przydatne i pomocne przy prowadzeniu rekrutacji do szkoły w gimnazjach miasta Opola i niemal całego województwa opolskiego.

Aby zrealizować cele i zadania stawiane przez władze rządowe, oświatowe oraz samorządowe naszego Państwa oraz zadania szczegółowe przyjęte przez władze naszego województwa i miasta Opola oraz zadania ujęte w Planie Pracy Szkoły na rok 2012/2013 przedkładam:

Ramowy plan pracy doradcy zawodowego na rok szkolny 2012/2013:

  • pokazać uczniom klas pierwszych trafność wyboru szkoły i zawodu oraz celowość dalszej edukacji w najlepszej szkole technicznej województwa opolskiego;
  • zapewnić profesjonalną pomoc uczniom i ich rodzicom, minimalizując koszty materialne rodziców na kształcenie, w tym związane z dojazdem do szkoły w celu realizacji trafnych aspiracji zawodowych;
  • nauczyć młodzież metod elastycznego dopasowania swojej ścieżki edukacyjno – zawodowej w szkole do dynamicznie zmieniającego sie rynku pracy;
  • uczyć młodzież świadomego zarządzania swoją karierą zawodową z ukierunkowaniem na osiągnięcie sukcesu w oparciu o ustawiczną pracę
    w całym cyklu nauki w szkole i po jej zakończeniu;
  • umożliwić nauczycielom przedmiotów zawodowych uruchomienie mechanizmów wewnątrzszkolnych w zakresie dopasowania podstawy programowej i obowiązujących programów kształcenia zawodowego do realnych potrzeb rynku pracy;
  • wskazać uczniom, w trakcie nauki na poziomie od klasy I do IV różnorodne możliwości poszerzenia wiedzy i umiejętności oraz pozyskiwania dodatkowych kwalifikacji, które zwiększą możliwość zatrudnienia na rynku pracy;
  • ·wskazać absolwentom gimnazjum możliwości kształcenia zawodowego w atrakcyjnych zawodach w szkołach Zespołu Szkół Elektrycznych w Opolu, dysponujących doskonałym wyposażeniem techniczno – dydaktycznym i znakomitą kadrą pedagogiczną;
  • wskazać absolwentom szkoły zasadniczej zawodowej możliwości dalszego kształcenia oraz doskonalenia zawodowego i nauczyć skutecznych metod poszukiwania miejsca pracy zawodowej;
  • zorganizować dodatkowe możliwości przygotowania się uczniów klas programowo najwyższych szkoły do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, w oparciu o efektywne wykorzystanie środków finansowych z programów UE;
  • zorganizować uczniom klas programowo najwyższych technikum pełne możliwości poznania ofert pracy zawodowej i studiów w wyższych uczelniach miasta Opola, Polski i innych państwach UE. 

CZAS NA DZIAŁANIE!

W szkołach Zespołu Szkół Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Opolu, w trakcie lekcji wychowawczych, zajęć kierunkowych doradcy, psychologa, pedagoga, spotkań, apeli, wykładów, prelekcji, treningów, szkoleń, kursów umiejętności i zajęć warsztatowych oraz indywidualnych porad nauczymy młodzież i wspomożemy dorosłych uczniów:

  • w jaki sposób mają planować swoją przyszłość ?
  • w jaki sposób mają wybierać kierunki dalszego kształcenia i doskonalenia po ukończeniu szkoły i zdobyciu zawodu?
  • w jaki sposób realnie osiągać w życiu zawodowym sukces nie licząc na szczęście i koligacje rodzinne ?

Jestem przekonany, że Wszyscy nauczyciele OPOLSKIEGO ELEKTRYCZNIAKA wraz z wieloma sojusznikami szkoły, będą w całym roku szkolnym 2012/2013 nośnikami doradztwa zawodowego i realnej potrzeby przekazania uczniom maksimum wiedzy oraz umiejętności, przypisanej w „ustawie o systemie oświaty” dla poradnictwa i doradztwa zawodowego w Zespole Szkół Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Opolu – SZKOLE , KTÓRA JEST NASZĄ DUMĄ.

DORADCA ZAWODOWY

Zespołu Szkół Elektrycznych

im. Tadeusza Kościuszki w Opolu

Opole – wrzesień – 2012r.                                     Władysław Opoka