Rządowy program pomocy uczniom w 2012 roku – „Wyprawka szkolna”

Wyprawka szkolna

Rządowy program pomocy uczniom w 2012 roku – „Wyprawka szkolna”

Informacja dotyczy szkół, których siedziba znajduje się na terenie Miasta Opola, z wyjątkiem szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego

W dniu 14 czerwca 2012 r. Rada Ministrów przyjęła:

  • uchwałę Nr 93/2012 w sprawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2012 r. - „Wyprawka szkolna”,
  • rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników (Dz. U. z 2012 r.  Nr 706). 

Pomocą w formie dofinansowania zakupu podręczników będą objęci uczniowie rozpoczynający w roku szkolnym 2012/2013 naukę:

  • w klasach I - IV szkoły podstawowej,
  • w klasie I szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum oraz liceum plastycznego,  
  • w klasie IV ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych,
  • uczniowie słabowidzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi w przypadku, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczęszczający w roku szkolnym 2012/2013 do szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników uzupełniających, dla dzieci i młodzieży, Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych oraz Liceum Plastycznego.

Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników uczeń może otrzymać tylko ze względu na jedno z wyszczególnionych poniżej kryteriów.:

 

I. Kryterium dochodowe:

a) dotyczy uczniów klas I szkoły podstawowej  

uczeń pochodzi z rodziny, w której dochód na osobę nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w art. 5 ust.1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.), tj. 504 zł netto  na osobę w rodzinie. Z dniem 01 listopada 2012 r. kryterium dochodowe na osobę   w rodzinie wzrośnie do kwoty 539 zł.

b) dotyczy uczniów klas II-IV szkoły podstawowej, klasy I szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum oraz liceum plastycznego, klasy IV ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych

uczeń pochodzi z rodziny, w której dochód na osobę nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r.  o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362  z późn. zm.), tj. dochód   na jednego członka rodziny nie przekracza kwoty 351 zł netto, za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku. Z dniem 01 października 2012 r. kryterium dochodowe na osobę   w rodzinie wzrośnie do kwoty  456 zł.

II. Bez kryterium dochodowego, ze względu na trudną sytuację życiową:

dotyczy uczniów klas II-IV szkoły podstawowej, klasy I szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum oraz liceum plastycznego, klasy IV ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych

uczeń pochodzi z rodziny, w której dochód na osobę w rodzinie przekracza kryterium dochodowe,  o którym mowaw art.8 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,  a w rodzinie występuje szczególna sytuacja życiowa, np.: sieroctwo, potrzeba ochrony wielodzietności, zdarzenia losowe, bezrobocie, długotrwała lub ciężka choroba, itp. (art.7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej) - na podstawie decyzji dyrektora szkoły, do której uczęszcza uczeń.

III. Uczniowie niepełnosprawni, bez względu na sytuację materialną:

dotyczy uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej dla dzieci i młodzieży oraz szkół artystycznych

uczeń niepełnosprawny (słabowidzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi w przypadku, gdy jedną  z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej) posiada orzeczenie   o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

W przypadku, kiedy  uczeń spełnia więcej niż jedno z powyższych kryteriów do objęcia pomocą  w formie dofinansowania zakupu podręczników – decyzję w sprawie jego wyboru pozostawia się rodzicowi (prawnemu opiekunowi, rodzicowi zastępczemu) ucznia.

Dofinansowanie zakupu podręczników obejmuje tylko zakup podręczników do kształcenia ogólnego, w tym specjalnego i maksymalnie będzie wynosić:

  • dla ucznia klasy I-III szkoły podstawowej,
  • dla ucznia niepełnosprawnego klasy I-III szkoły podstawowej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

  do kwoty 180 zł

  • dla ucznia klasy IV szkoły podstawowej,
  • dla ucznia niepełnosprawnego klasy IV-VI szkoły podstawowej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

 

do kwoty 210 zł

  • dla ucznia niepełnosprawnego gimnazjum,
  • dla ucznia niepełnosprawnego klasy I-III ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych

 

do kwoty 325 zł

  • dla ucznia klasy I szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum,
  • dla ucznia klasy IV ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych,
  • dla ucznia klasy I liceum plastycznego,
  • dla ucznia niepełnosprawnego zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum,
  • dla ucznia niepełnosprawnego klasy II-III liceum profilowanego,
  • dla ucznia niepełnosprawnego klasy IV-VI ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych,
  • dla ucznia niepełnosprawnego liceum plastycznego

 

 

do kwoty 352 zł

Zasady udzielenia pomocy finansowej na zakup podręczników

  • Rodzic ucznia (prawny opiekun, rodzic zastępczy), a także nauczyciel, pracownik socjalny   lub inna osoba, za zgodą przedstawiciela ustawowego lub rodziców zastępczych, składa  wniosek o dofinansowanie zakupu podręczników do dyrektora szkoły, do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2012/2013, do dnia 06 września 2012 r. (wnioski do pobrania poniżej).
  • Do wniosku należy dołączyć:
    • w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia pochodzącego z rodziny spełniającej kryterium dochodowe - zaświadczenie o wysokości dochodów. W uzasadnionych przypadkach do wniosku można dołączyć - zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów - oświadczenie o wysokości dochodów.
      Jeżeli rodzina ucznia korzysta ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej w formie zasiłku stałego lub okresowego, można przedłożyć - zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – zaświadczenie  o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych w formie zasiłku stałego lub okresowego;
    • w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia klasy I szkoły podstawowej, którego rodzina korzysta ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego, można przedłożyć – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego.
    • przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia pochodzącego z rodziny niespełniającej kryterium dochodowego, do wniosku – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – należy dołączyć uzasadnienie;
    • w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia słabowidzącego, niesłyszącego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi,   gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej – należy dołączyć kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
  • Dyrektor szkoły, w tym szkoły prowadzonej przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne, sporządza listę uczniów uprawnionych  do otrzymania pomocy i przekazuje ją Prezydentowi Miasta Opola do 10 września 2012 r.
  • Po otrzymaniu list uczniów, Prezydent Miasta informuje dyrektorów szkół o liczbie uczniów  pochodzących z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie przekracza kryterium dochodowe, zakwalifikowanych do otrzymania pomocy. Liczba uczniów, którym zostanie udzielona pomoc w tym trybie, nie może przekroczyć 5% ogólnej liczby uczniów rozpoczynających w roku szkolnym 2012/2013 naukę w klasach II-IV szkoły podstawowej,   w klasie I szkoły ponadgimnazjalnej, klasy IV ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych oraz w klasie I liceum plastycznego.
  • Prezydent Miasta przekazuje na rachunek bankowy szkoły prowadzonej przez gminę środki   na dofinansowanie zakupu podręczników.
  • Dyrektor szkoły zwraca rodzicom uczniów (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym) koszty zakupu podręczników po przedłożeniu dowodu zakupu, do wysokości poniesionego kosztu wynikającego z faktury, paragonu bądź rachunku, lecz w wysokości nie wyższej, niż określonej w tabeli powyżej.

    W przypadku zakupów indywidualnych dowodem zakupu jest faktura VAT wystawiona imiennie na ucznia, rodzica (prawnego opiekuna albo rodzica zastępczego), rachunek, paragon lub oświadczenie o zakupie podręczników. W przypadku złożenia oświadczenia o zakupie podręczników do oświadczenia należy dołączyć informację o rozliczeniu wydatków tylko w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2012 roku – „Wyprawka szkolna”.

    W przypadku zakupu podręczników dla grupy uczniów, koszty zakupu podręczników  do kształcenia ogólnego, w tym specjalnego, są zwracane rodzicom uczniów (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym) do wysokości wartości pomocy, po przedłożeniu potwierdzenia zakupu zawierającego: imię i nazwisko ucznia, klasę, do której uczeń będzie uczęszczał, adres szkoły, wykaz zakupionych podręczników, kwotę zakupu, datę zakupu   i czytelny podpis podmiotu, dokonującego zakupu. Potwierdzenie wystawia podmiot dokonujący zakupu, na podstawie faktury VAT i listy uczniów, dla których zakupiono podręczniki.
  • W przypadku szkół z siedzibą w Opolu, a prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego inne niż Miasto Opole, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne, koszty zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym specjalnego, zwraca rodzicom uczniów Prezydent Miasta Opola po przedłożeniu dowodu zakupu, do wysokości wartości pomocy, o której mowa wyżej, 

Zgodnie z harmonogramem realizacji Programu realizacja zwrotu rodzicom kosztu zakupu podręczników szkolnych przez dyrektorów szkół ma nastąpić do dnia 15 listopada 2012r.

Przyznanie świadczeń z programu dla osób spełniających odpowiednio od 01 października  i 01 listopada 2012 r. podwyższone progi dochodowe, nastąpi dopiero po wejściu w życie nowych progów dochodowych, o których mowa w ustawie o świadczeniach rodzinnych  i ustawie o pomocy społecznej.

Naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Opola
Irena Koszyk

Opole, 2012-08-17

Załączniki:

  1. Wniosek 1 - kryterium dochodowe.doc
  2. Wniosek 2 - szczególna sytuacja w rodzinie.doc
  3. Wniosek 3 - niepełnosprawność.doc