Monitoring staży w ramach projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy”

Celem projektu jest rozwój kompetencji istotnych na rynku pracy oraz mocniejsze powiązanie szkolnictwa zawodowego z potencjalnymi pracodawcami. Cel ten jest odpowiedzią na zapotrzebowanie pracodawców na konkretne umiejętności i kwalifikacje. Planowane działania mają zaspokoić potrzeby uczniów (przyszłych pracowników) oraz pracodawców i przyczynić się do zmniejszenia deficytu osób pożądanych na rynku pracy. Ponadto celem projektu jest poprawa przygotowania praktycznego uczniów, co zostanie osiągnięte poprzez planowane staże i praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach, a więc w rzeczywistych warunkach pracy.
Staże/praktyki zawodowe realizowane w ramach projektu pn. „Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy”:
- są ponadprogramowe (wybiegają poza ramowy program kształcenia zawodowego) - jest to innowacja pedagogiczna zatwierdzona przez Kuratorium Oświaty w Opolu, które wspiera i zachęca uczniów do udziału w stażach/ praktykach zawodowych:
- obejmują 150 godzin – około 20 dni roboczych
- uczniowie zyskują stypendium stażowe (ponad 1000 zł netto), wyżywienie, zwrot kosztów dojazdu, ubezpieczenie NNW – refundowane z UE
- pracodawca zyskuje refundację w kwocie 500zł dodatku do wynagrodzenia dla opiekuna stażysty/praktykanta.
Ogółem przez cały okres trwania projektu (4 lata) w stażach weźmie udział 350 uczniów. Jednak zainteresowanie jest tak duże, że obecnie już ponad 80 uczniów wzięło udział w stażach lub aktualnie na nich przebywa, a docelowo w tym roku szkolnym zakończy staże 130 uczniów.
W stażach uczestniczą głównie uczniowie z klas trzecich we wszystkich zawodach, którzy są już pełnoletni. W tym roku szkolnym wyjątkowo mogli uczestniczyć uczniowie z klas czwartych, którzy nie mieli możliwości odbycia stażu w poprzednim projekcie.
Oprócz lokalnych firm typu Polaris, Nutricia, Projekt, Makitech, Weegree, Subline i wielu innych, uczniowie również odbywają staże wyjazdowe np. w Warszawie – Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów PIAP, czy we Wrocławiu – Elektrotim, Paris Engineers Sp. z o.o. czy też w Gdańsku – firma Zeus S.A.
W dniu 15 stycznia odwiedziliśmy pięciu uczniów z klasy 3et (technik informatyk), odbywających staże w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Robotyki PIAP w Warszawie. Sprawdziliśmy warunki socjalne oraz realizowany program stażu.
Uczniowie byli zadowoleni z pobytu w stolicy kraju, jak również z realizacji programu. Tworzyli strony internetowe, zarządzali bazami danych, programowali roboty KUKA, przygotowywali własne aplikacje dla MS Hololens, jak również zarządzali okularami rzeczywistości rozszerzonej.





