Warsztaty w Centrum-Nauka-Biznes

Młodzi informatycy na warsztatach z zakresu prowadzenia własnej działalności w opolskim kompleksowym punkcie Centrum- Nauka- Biznes.

W miesiącu lutym br. uczniowie klasy 2d i 2g o profilu technik informatyk pod opieką swoich wychowawców Pani D. Kulik-Nowak i Pani M. Korzekwy uczestniczyli cyklicznie w warsztatach z zakresu przedsiębiorczości, które zostały poprowadzone przez wykładowców Wydziału Ekonomii i Zarządzania Politechniki Opolskiej pod kierunkiem prodziekana ds. współpracy i rozwoju Pani dr inż. Marzeny Szewczuk-Stępień. Warsztaty odbyły się w opolskim kompleksowym punkcie Centrum- Nauka- Biznes popularnie zwanym CeNaBiz i głównym ich celem było poznanie podstaw dotyczących założenia własnej działalności oraz zainspirowanie naszych uczniów do głębszego zainteresowania się przedsiębiorczością i pomysłem na własny autorski biznes, który obecnie realizują na lekcji z podstaw przedsiębiorczości, a w przyszłości być może być może ułatwi im to poprowadzenie własnej działalności.

 

Warsztaty prowadzone były w sześciu blokach tematycznych i grupach:

1. Finansowanie działalności i formy opodatkowania “ prowadzone przez Panią dr inż. U.Romaniuk, która wprowadziła uczniów w tajniki finansowania działalności gospodarczej i dzieliła się swoją nieocenioną wiedzą w obszarze podatków.

2.Analiza SWOT realizowana przez Panią dr inż. M. Szewczuk-Stępień, która zachęcała to rzetelnego planowania strategicznego i pokazała jak proste narzędzie w postaci analizy SWOT może uświadomić początkującym przedsiębiorcom gdzie są obecnie, a gdzie mogą się znaleźć się w przyszłości dokonując umiejętnej oceny własnych mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń związanych z prowadzeniem działalności.

3. Jak stać się przedsiębiorcą? W trakcie tych zajęć uczniowie razem z Panem dr inż. P.Bębenkiem pobudzali swoją kreatywność i doświadczyli rywalizacji w pracy zespołowej wykonując ciekawe zadania z zakresu strategii prowadzenia i osiągania sukcesu pracując zespołowo.

4.Marketing (nazwa, logo, marka, klient), tutaj ekspertem prowadzącym zajęcia była dr inż. M. Adamska, która wprowadzała młodzież w tajniki marketingu, objaśniając jak istotną rolę odgrywa marka, właściwa nazwa produktu i oczywiście dobrze przemyślana i poprowadzona kampania marketingowa z rozpoznawalnym logo. W tej kwestii uczniowie mieli tutaj możliwość wykazania się twórczym myśleniem planując nazwy i loga dla danych produktów w różnych językach.

5.Sztuka autoprezentacji. Zajęcia te wzbudziły najwięcej emocji, gdyż ich realizator dr inż. Ł. Dymek tradycyjnie pojawił się z kamerą, co wywołało małą konsternację wśród naszych uczestników warsztatów. Dzięki tym zajęciom uczniowie mogli zmagać się z własnymi lękami dotyczącymi wystąpień przed kamerą oraz poznać jakie czynniki warunkują sukces w zakresie autoprezentacji na obecnym rynku pracy.

6. Na zakończenie każdy miał okazję założyć fikcyjną dwuosobową spółkę i uczestniczyć w rozgrywkach „Chłopska Szkoła Biznesu”, w której dla zwycięzców czekała nagroda w postaci uczestniczenia w nagrywaniu i udzielaniu wywiadu radiowego prowadzonego przez Panią dr inż. M. Szewczuk-Stępień.

Mamy nadzieję, że te zajęcia pozostawią nie tylko miłe wspomnienia i wrażenia w pamięci uczniów, ale przede wszystkim umożliwią im w przyszłości efektywniejsze planowanie i dążenie do bycia przedsiębiorczym realizując się w zakresie prowadzenia własnej działalności i stwarzając tym samym miejsca pracy dla innych.