"ARS, czyli jak dbać o miłość"

Program edukacyjny „ARS, czyli jak dbać o miłość?” dotyczy profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze), także w kontekście przyszłych ról rodzicielskich, adresowany jest do młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych i współfinansowany w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Wyjątkowość programu „ARS, czyli jak dbać o miłość?” autorstwa Pana dr. Krzysztofa Wojcieszka, polega na nowoczesnym podejściu do profilaktyki uzależnień, opartym o wartości uznawane przez młodych ludzi.

Struktura programu oparta jest na 3 częściach.

I część programu: „Życie i dobre zdrowie podstawowym warunkiem ludzkiej miłości”. Najważniejsze tezy tej części programu:

  • życie i dobre zdrowie to najważniejszy warunek miłości;
  • substancje psychoaktywne nas oszukują, nie dają nam tego, co obiecują, powodują problemy.

II część programu: „Czy używanie substancji psychoaktywnych może popsuć ludzką miłość?” (centralnym zagadnieniem jest pokazanie strat, jakie substancje psychoaktywne mogą spowodować w zakresie więzi między mężczyzną a kobietą, jak mogą negatywnie wpłynąć na rozwój człowieka w zakresie tożsamości i zadań związanych z płcią).

Najważniejsze tezy tej części programu:

  • substancje psychoaktywne mogą niszczyć miłość;
  • substancje psychoaktywne negatywnie wpływają na zdrowie człowieka.

III część programu: „Substancje psychoaktywne a zdrowie potomstwa” (problematyka zdrowia w aspekcie wpływu obecnych wyborów życiowych – stylu życia – uczestników na zdrowie ich przyszłego potomstwa. Jakie skutki zdrowotne dla potomstwa mogą wywołać substancje psychoaktywne. Budzenie odpowiedzialności w kontekście przyszłych postaw rodzicielskich).

Najważniejsze tezy tej części programu:

  • substancje psychoaktywne przyjmowane w czasie ciąży mogą powodować szereg zaburzeń i wad rozwojowych u dziecka;
  • miłość rodzicielska chroni dzieci przed ryzykownymi zachowaniami.

Według badań GUS z 2012 roku 2,2% polskich kobiet w ciąży przyjmuje środki uspokajające lub nasenne, 7% pali papierosy, a aż 10,1% spożywa alkohol. Dodatkowo 22,5% ciężarnych jest codziennie narażonych na bierne palenie. O ile 90,2% kobiet, jako wysoki czynnik ryzyka dla rozwijającego się płodu, uznaje aktywne palenie tytoniu, świadomość na temat szkodliwości picia alkoholu jest dużo niższa. Nadal wiele Polek uważa, że picie niewielkich ilości alkoholu w trakcie ciąży nie jest szkodliwe dla płodu (2,5%). Niektóre z nich są zdania, że picie dużych ilości alkoholu nie jest w ogóle ryzykowne.

  • W konsekwencji, w 2012 roku u 0,5% badanych dzieci z wadami wrodzonymi stwierdzano cechy alkoholowego zespołu płodowego (FAS) w postaci m.in. niedorozwoju płytek paznokciowych, krótkich szpar powiekowych, braku rynienki nosowo-wargowej, zeza.

W naszej szkole w programie uczestniczy młodzież z technikum i szkoły zawodowej. Odbyły się już zajęcia w kl. I AZ. Najbardziej zainteresowała wszystkich prezentacja niezwykle ciekawego, wzruszającego filmu pokazującego skutki używania alkoholu przez kobiety w ciąży. Młodzież biorąca udział w zajęciach chętnie dyskutowała, podawała przykłady z życia swojego i ludzi z najbliższego otoczenia. Szczególnie interesujące były dla uczniów konkretne przykłady szkodliwości używania środków psychoaktywnych podawane przez media – młodzi ludzie sami wyszukiwali takie przykłady. Bardzo dojrzałe były odpowiedzi uczniów na pytanie, które wartości cenią sobie najbardziej - wymienili: zdrowie. Mamy nadzieję, iż wdrożenie tego projektu przyczyni się do ukształtowania prozdrowotnych postaw i zachowań młodych ludzi, a także ograniczy podejmowanie przez nich ryzykownych zachowań, co korzystnie wpłynie na zdrowie i jakość życia przyszłych rodziców i ich potomstwa. Również rodzice byli zapoznani z programem, otrzymali materiały. Obejrzeli również interesujący, edukacyjny film „Wieczne dziecko” - o życiu rodzin, w których dorastają dzieci z FAS/FAE (zespół nieprawidłowości w rozwoju dziecka związanych z piciem alkoholu przez ciężarną matkę).