Innowacyjne nauczanie języka angielskiego - przez kontakt bezpośredni
W dniach 26-30 kwietnia br. gościliśmy w Opolu naszych partnerów z projektu Practical Learning English through Multimedia and ICT (PLEMICT) - projekt Erasmus+ nr 2014-1-CZ01-KA201-001894_3.
Nasi partnerzy - delegaci ze szkół: Vyšší odborná škola a Střední škola slaboproudé elektrotechniky w Pradze (Czechy, www.sssep9.cz) i Seyhan Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi w Adanie (Turcja) rozpoczęli swoją przygodę już w niedzielę, ale w szkole powitaliśmy ich w poniedziałek.
Nasi uczniowie już od rana ich oczekiwali, przygotowując w bibliotece szkolnej baner powitalny oraz tablicę informacyjną, na której codziennie wywieszaliśmy aktualny program działań.
Po przyjeździe gości do szkoły zostali oni przywitani przez wicedyrektorów - panią Barbarę Górnik, Damiana Stankowicza, Joachima Strzałkę. Od razu też zagraniczni uczniowie poznali się z uczniami przyjmującymi, u których będą mieszkać.
Projekt ten realizowany jest na zasadach wymiany, dlatego uczniowie zostali zakwaterowani w rodzinach naszych uczniów.
Po krótkim odpoczynku i poczęstunku wszyscy wyjechaliśmy do Muzeum Wsi Opolskiej w Bierkowicach. Autobus czeski pilotowała pani Katarzyna Dworaczyńska, a pozostali uczniowie i nauczyciele zostali przewiezieni prywatnymi samochodami. Na miejscu przeszliśmy spacerem przez skansen do salki, w której odbyły się warsztaty kultury ludowej, prowadzone przez znanych animatorów kultury, państwa Marię i Adama Urbaniaków z towarzyszeniem wnuczki Jagódki i Wiktora Spisla.
Uczniowie i nauczyciele poznali stroje ludowe, specyficzne instrumenty, wysłuchali popularnych ludowych piosenek oraz zostali zapoznani z tradycjami wiejskimi w naszym regionie. W stroju ludowym razem z zespołem wystąpiła nauczycielka turecka, Sengul Inan Gulpinar, a wszyscy uczestnicy spotkania mieli okazję pograć na takich instrumentach, jak burczybas lub diabelskie skrzypce. Najwięcej entuzjazmu wzbudziły wspólne tańce, do których zostały zaangażowane wszystkie nauczycielki.
W czasie pokazów odwiedziła nas zaproszona reporterka NTO, która przeprowadziła rozmowy z uczestnikami spotkania. Artykuł "Poznawali się w skansenie" w NTO pokazał się już na drugi dzień.
Dojazd do i z Bierkowic został zapewniony przez bus czeski oraz nauczycieli Annę Strokowską i Daniela Święcickiego.
Popołudnie uczniowie spędzili na samodzielnym zwiedzaniu centrum Opola - całą grupą, a wieczór w rodzinach, które ich zaprosiły.
Nauczyciele wieczorem również wybrali się na zwiedzanie centrum miasta, pod przewodnictwem koordynatora projektu.
We wtorek uczestnicy projektu obejrzeli prezentację o technice GPS przygotowaną przez Leszka Kamińskiego i film o szkole. Tłumaczenia na żywo na angielski podjęli się nasi uczniowie Sebastian Pawlita oraz Szymon Michałek, znakomicie wywiązali się ze swojego zadania.
Aby w nietypowy sposób zwiedzić Opole, uczniowie podzieleni na grupy i zaopatrzeni w urządzenia GPS oraz karty do biegu na orientację wystartowali na trasy po Opolu, meta tego biegu to Komenda Straży Pożarnej, przy ul. Głogowskiej. Jak się okazało, zadanie nie było łatwe, a pomimo dokładnych koordynatów poszukiwanych miejsc, nie wszyscy trafili od razu...
Tymczasem na zdrożonych wędrowców pod wiatą przy Straży Pożarnej czekali nauczyciele, dowiezieni tu samochodami przez Annę Strokowską i Krzysztofa Kamieniaka, a wraz z nimi gorące napoje i kanapki.
Następnie pan Paweł Poliwoda, oraz pracownicy Straży, w języku angielskim poprowadzili zajęcia z technik ochrony przeciwpożarowej - filmy, prezentacje, ćwiczenia we wspinaniu się, korzystaniu ze sprzętu specjalistycznego. Wielkie emocje wzbudziło wspinanie się i zjazdy na linie.
Środa, 29 kwietnia, był to dzień przeznaczony w całości na zajęcia w szkole.
Przedstawiciele krajów przedstawili swoje prezentacje, wykonane w programie SMART Notebook (na tematy: miasto, szkoła, stolica). Przedstawiono 3 prezentacje a następnie pani koordynator ze strony czeskiej i jednocześnie autorka projektu, pani Jana Moravcova dokonała szczegółowego ich omówienia i udzieliła uczniom wskazówek do dalszej pracy.
Po krótkiej przerwie, wybrani 2 uczniowie z każdego kraju wraz z koordynatorami udali się do sali komputerowej na konkurs, który został przeprowadzony w postaci quizu on-line,
Chcecie poznać pytania i wyniki quizu? Zajrzyjcie pod ten link: podsumowanie wyników w sieci.Wygrała drużyna turecka.
Nauczyciele zagraniczni byli zainteresowani taką techniką sprawdzania wiedzy i poprosili o dodatkowe przeszkolenie w korzystaniu z narzędzi "formularze Google".
Pozostali uczniowie robili w tym czasie plakaty w bibliotece, obrazujące ich doświadczenia podczas pobytu w Polsce. Opiekowali się nimi nasi angliści - pani Joanna Respondowicz-Oliwa oraz Mirosława Korzekwa, a także pozostali nauczyciele zagraniczni. Nieocenionej pomocy udzieliły nasze panie bibliotekarki: Lidia Ornatowska-Bednarz i Danuta Łągiewka.
Od 11.30 zaplanowaliśmy udział uczestników w lekcjach:
w sali 27 pan Piotr Muszyński wraz z uczniami Remigiuszem Jaroslawskim i Robertem Szlechterem wprowadzili gości w tajniki telekomunikacji: konfiguracja abonentów sieci telekomunikacyjnej i podłączenie do sieci. Uczniowie mieli możliwość napisania programu oraz sprawdzić działanie łącza na testowych telefonach.
Równolegle w pracowni nr 8 druga grupa rozwiązywała praktyczne zadanie egzaminacyjne z elektrotechniki, wspólnie z uczniami klasy 3bt pod kierunkiem Joachima Strzałki. Uczniowie podłączali silnik wg. otrzymanego schematu i sprawdzali kierunek obrotów.
Zajęcia były prowadzone z udziałem naszych uczniów a uczestniczący w nich uczniowie zagraniczni mocno się angażowali, nie chcieli wyjść z sali przed ukończeniem zadania.
Po zakończeniu zajęć spotkaliśmy się ponownie w sali konferencyjnej. Koordynator projektu, Anna Strokowska oraz przedstawiciele dyrekcji: Damian Stankowicz, Barbara Górnik i Joachim Strzałka podsumowali spotkanie, nastąpiło ogłoszenie wyniku konkursu, rozdanie certyfikatów i pamiątek oraz oficjalne zakończenie spotkania.
Jednak to nie koniec zaplanowanych atrakcji w tym dniu: ostatnim wspólnym działaniem było spotkanie wszystkich na basenie Wodna Nuta, przy ul. Pruszkowskiej. Tu na uczestników projektu czekały zajęcia z nurkowania prowadzone przez pana Piotra Michałka oraz pozostałe osoby ze stowarzyszenia Diving-Ecology-Education. Razem z uczniami na basenie byli nasi wuefiści: Waldemar Dobrowolski i Tomasz Kaleta. Z widowni zajęcia obserwowali koordynatorzy: Anna Strokowska i Eylem Kaya.
Więcej na stronie stowarzyszenia: http://diving-ecology-education.org/nowa/?p=483
Z uwagi na problemy zdrowotne uczniowie czescy nie brali w tym udziału, spędzili ten czas na spacerach po okolicy pod opieką swoich nauczycieli.
Ostatnim dniem wizyty był czwartek, 30 kwietnia br. Już o godzinie 5,45 rano przy szkole spotkali się uczestnicy projektu wraz z rodzicami, którzy ich przywieźli. Gości oficjalnie pożegnali wicedyrektorzy: Damian Stankowicz i Joachim Strzałka.
W czasie pakowania gości serdecznie się wszyscy żegnali a rodzice wymieniali swoje doświadczenia z przyjmowania młodzieży zagranicznej. Jednogłośnie oceniono spotkanie jako zbyt krótkie, "właśnie się zaczynali rozkręcać", jak powiedziała jedna z mam.
Przebieg całego projektu oraz mnóstwo fotografii można prześledzić również w Internecie pod adresem: plemict.wordpress.com oraz na portalu Facebook:
- strona turecka: https://www.facebook.com/groups/1440694919554416/
- wydarzenie nasze: https://www.facebook.com/events/1428616394109536/
- grupa lokalna: http://www.grupalokalna.pl/rozmaitosci/innowacyjne-nauczanie-jezyka-angielskiego-w-opolskim-elektryczniaku