WEWNĄTRZPRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Zespól przedmiotowy nauczycieli polonistów przyjmuje system oceniania wiedzy i umiejętności uczniów skali 1 do 6:
1 – stopień niedostateczny
2 – stopień dopuszczający - poziom wymagań konieczny (K)
3 – stopień dostateczny – poziom wymagań podstawowy (K +P)
4 – stopień dobry – poziom wymagań rozszerzający (K + P + R)
5 – stopień bardzo dobry – poziom wymagań dopełniający (K + P + R + D)
6 – stopień celujący – poziom wymagań wykraczający (K + P + R + D + W)
FORMY SPRAWDZANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA:
- zbiorowa dyskusja inicjowana głównie przez nauczyciela, jako podstawa do indywidualnych ocen uczniów
- obserwacja uczniów trakcie procesu dydaktycznego – aktywność aktywność kreatywność podczas prac w zespole; wiedza, umiejętność współpracy i zaangażowanie uczniów
- samokontrola i samoocena – uczeń kontroluje na bieżąco stopień opanowania materiału w zakresie pozyskiwanych wiadomości i umiejętności. Potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony
- sprawdzanie i ocenianie prac pisemnych uczniów – nauczyciel sprawdza i ocenia testy, sprawdziany, prace klasowe, zadania domowe, sprawdziany ortograficzne
- sprawdzanie i ocenianie działalności praktycznej uczniów – nauczyciel sprawdz i ocenia projekty edukacyjne, prezentacje i inne formy aktywności
- wypowiedzi ustne uczniów – ocenie podlega stopień opanowania wiadomości i umiejętności prezentowanych podczas wypowiedzi ustnej (odpowiedzi, sprawozdania z prac grupy, prezentacji, recytacji
FORMY KONTROLNYCH PRAC PISEMNYCH:
- praca klasowa – to 1-2 godzinna praca pisemna obejmująca szerszy zakres materiału, sprawdzająca umiejętność tworzenia własnego tekstu lub analizy czytanego tekstu
- sprawdzian / test - 1 godzinna praca pisemna obejmująca zakres materiału z więcej niż trzech ostatnich lekcji
- kartkówka – krótki sprawdzian wiadomości z ograniczonej partii materiału
RANGA OCEN:
Do oceny semestralnej i końcoworocznej będą brane pod uwagę oceny wg następującej rangi (podane od najwyższej):
I. praca klasowa, sprawdzian / test, sprawdzian z lektur
II. odpowiedź ustna, kartkówka
III. zadanie domowe, aktywne uczestniczenie w lekcji, prezentacja, recytacja, sprawdzian ortograficzny
Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia.
Stopnie uzyskane z prac pierwszej rangi mają zasadniczy wpływ na ocenę semestralną i końcoworoczną.
SPOSÓB INFORMOWANIA O TERMINIE, FORMIE SPRAWDZENIA WIADOMOŚCI I ZAKRESIE MATERIAŁU:
- sprawdzian pisemny jest zapowiadany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem
- kartkówka nie musi być zapowiadana
- nauczyciel określa zakres materialu pisemnego sprawdzianu wiedzy
- prace są ocenione i udostępnione uczniom w ciagu miesiąca, kartkówki w ciagu dwóch tygodni
- w przypadku oddania prac po terminie nauczyciel wpisuje jedynie oceny pozytywne, oceny niedostateczne nie zostają wpisane do dziennika
- nauczyciel ma obowiązek po sprawdzeniu omówić wyniki każdej pracy kontrolnej
- w razie wątpliwości uczeń może przeprowadzić indywidualną rozmowę z nauczycielem
- wszystkie prace pisemne muszą być ocenione i udostępnione uczniom przed wystawieniem ocen: semestralnej i końcoworocznej
- prace kontrolne przechowuje nauczyciel do końca roku szkolnego
SPOSÓB POPRAWY PRAC PISEMNYCH:
- uczeń może poprawić ocenę cząstkową z prac pisemnych pisemnych rangi ocen (praca klasowa, sprawdzian / test, sprawdzian z lektury)
- jeżeli otrzymał ocenę niedostateczną lub dopuszczającą
- jednorazowo, to znaczy, że ocena pracy poprawkowej jest ostateczna, rozstrzygana na korzyść ucznia w przypadku, gdy ocena poprawiona jest niższa niż poprawiana
- jeśli uczeń nie uzyskał z poprawy oceny pozytywnej, nie zostaje one wpisana do dziennika
- poprawa oceny musi nastąpić w terminie do dwóch tygodni od ogłoszenia wyników pracy pisemnej
- nieobecność ucznia na sprawdzianie zostaje odnotowana w dzienniku przez wpis „0”
- uczeń nieobecny na sprawdzianie z przyczyn usprawiedliwionych ma prawo do napisania pracy i jej poprawy
- w przypadku, kiedy uczeń nie usprawiedliwił swojej nieobecności na sprawdzianie, może pisać pracę, ale uzyskana ocena jest ostateczna
SPOSOBY INFORMOWANIA O WYSTAWIONYCH STOPNIACH:
- uczniów – ustnie
- rodziców – prace kontrolne, gromadzone w teczkach, udostępniane są rodzicom na ich wniosek
ZGŁOSZENIE NIEPRZYGOTOWANIA DO LEKCJI:
- przez nieprzygotowanie rozumie się: brak zeszytu, brak zadania, brak wiadomości
- ilość możliwych do zgłoszenia nieprzygotowań zależy od liczby godzin lekcyjnych w tygodniu: przy 2 – 3 godz. Tygodniowo – uczeń ma prawo zgłosić 1 „np.: w semestrze, przy 4 i więcej - 2 „np.”
- uczeń, w pierwszym dniu po dłuższej nieobecności, ma prawo do zgłoszenia „np.” bez wpisu do dziennika
- uczeń nie ma prawa do zgłoszenia „np.” w przypadku wcześniej zapowiedzianej pracy pisemnej
- uczeń zgłasza „np.” w klasie, przed rozpoczęciem lekcji
NA OSTATECZNĄ OCENĘ SEMESTRALNĄ I KOŃCOWOROCZNĄ WPŁYWA RZETELNOŚĆ PRACY UCZNIA I SYSTEMATYCZNOŚĆ UZYSKIWANIA OCEN