FILMOTEKA SZKOLNA

Projekt zainicjowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej daje nauczycielom różne możliwości wykonywania zadań edukacyjnych i wychowawczych, zarówno tych realizowanych w systemie lekcyjnym, jak i pozalekcyjnym (koła zainteresowań). UKF-y, spotkania okolicznościowe). W pierwszym etapie projekt ten obejmuje filmy polskie, tak dobrane, by szkolne spotkania kierowały uwagę uczniów na te poziomy rozmów, które odkrywają głębokie sensy intelektualne i moralne.

Wszystko zostało zebrane w formie pakietów tematycznych. Każdy pakiet zawiera dwa lub trzy filmy – główny (najczęściej fabularny) i dopowiadający (dokumentalny, eksperymentalny, animowany). Nieodzowną pomocą mogą okazać się materiały wspomagające pracę nauczyciela, które dołączone są do każdego pakietu.

 

  • Filmowe przypowieści / Oprac. Anna Śliwińska

Zawiera:

Żywot Mateusza / Reż. Witold Leszczyński.: Mateusz mieszka wraz z siostrą Olgą na wsi, gdzie wiedzie skromne, ale pogodne życie. Spokój bohatera zostaje zakłócony przybyciem Jana. Czas trwania 76 min.;

Schody / Reż. Stefan Schabenbeck. : film parabola pokazuje absurdalną sytuację człowieka, który nie może osiągnąć zamierzonego celu. Czas trwania 7 min.;

Arka / Reż. Grzegorz Jonkajtys: nieznany wirus dziesiątkuje ludzką populację. Pozostali przy życiu ludzie w ogromnych tankowcach podążają w poszukiwaniu krainy wolnej od zarazy. Czas trwania 8 min.

  • Mali bohaterowie / Oprac. Jadwiga Mostowska

Zawiera:

Abel, twój brat / Reż. Janusz Nasfeter -  przedstawia portret dziecka wrażliwego, który chce odnaleźć swoje miejsce w grupie. Wychowany przez nadopiekuńczą matkę pozbawiony jest męskiego wzorca osobowego. W jego domu czci się pamięć zmarłego ojca, ale obcowanie z mitem nie może zastąpić prawdziwej relacji ojca z synem. Film miał w intencji
autora mówić o problemie samotności. Nie tyle samotności dziecka, ile samotności człowieka w ogóle. Z niej bowiem, zdaniem Nasfetera, wynika agresja i wszelkie zło. Czas trwania - 88 min
Męska sprawa / Reż. Sławomir Fabicki - nakreśla wizerunek człowieka doświadczającego przemocy ze strony najbliższych. Główny bohater filmu, trzynastoletni Bartek pochodzi z biednej łódzkiej rodziny. Matka utrzymuje rodzinę ze składnia plastikowych lalek, ojciec jest
bezrobotny. Sfrustrowany mężczyzna wyładowuje się, bijąc chłopca za najdrobniejsze
przewinienia. Chłopiec jest sam ze swoim problemem. Czas trwania - 26 min.

 

  • Bez komentarza? / Oprac. Piotr Sitarski

Zawiera:

Defilada / Reż. Andrzej Fidyk. Film jest zapisem uroczystości obchodów czterdziestolecia powstania Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Czas trwania 60 min.
Egzamin dojrzałości / Reż. Marcel Łoziński. Film przedstawia maturę z przedmiotu propedeutyka nauki o społeczeństwie. Oprócz odpowiedzi egzminacyjnych twórcy zarejestrowali też rozmowy uczniów na korytarzu przed salą. Oficjalne wypowiedzi maturzystów i wyrażane przez nich prywatne opinie stoją w jaskrawej sprzeczności.
Czas trwania 16 min.

 

 

 

  • Esej filmowy / Oprac. Konrad Kleksa

Zawiera:

Iluminacja/ Reż.Krzysztof Zanussi. Przykład filmowego eseju, w którym na plan pierwszy wysuwają się etyczne wahania jednostki odkrywającej (lub odrzucającej) odpowiedzialność za los własny i życie bliźniego. Czas trwania - 87 min.
Prekursor / Reż. Grzegorz Królikiewicz. Esej dokumentalny. Bohaterem jest profesor Mazur, który w swoich pracach stosował pojęcia zaczerpnięte z automatyki do opisu procesów psychicznych. Czas trwania - 18 min.

 

  • Gorzki śmiech / Oprac. Piotr Sitarski

Zawiera:

Zezowate szczęście / Reż. Andrzej Munk - pechowe życie Jana Piszczyka, który za wszelką cenę chciał dostosować się do aktualnych warunków politycznych, a to wpędza go w ciąg
niekończących się przygód. Czas trwania 108 min.

Fotel / Reż. Daniel Szczechura. Walka o puste miejsce przy stole prezydialnym. Ten na nim
zasiądzie, kto użyje lepszego fortelu, by się do niego dostać; wszystkie chwyty dozwolone.
Rozgrywkę obserwujemy z ptasiej perspektywy - przez to obraz ruchów maleńkich ludzików zyskuje wymiar uniwersalny. Czas trwania 6 min.

 

  • Gry filmowe / Oprac. Aleksandra Frączek

Zawiera:

Deja vu / Reż. Juliusz Machulski. Chicago 1925 roku, okres prohibicji. Mafioso Mick Nitsch zdradza swą rodzinę" i informuje policję o transporcie alkoholu. Potem ucieka do ZSRR, kraju swoich przodków. Mafia dowiaduje się o tym i wydaje wyrok śmierci na zdrajcę. Zadanie to ma wykonać znakomity fachowiec polskiego pochodzenia, John Pollack. Deja vu" to zpowiedź postmodernizmu w filmie polskim, który u Machulskiego polega przede wszystkim na operowaniu niezliczona ilością aluzjii filmowych, cytatów, gagów itp. Czas trwania - 108 min
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów / Reż. Michał Dudziewicz. krótkometrażowy film dokumentalny prezentujący sceny z piętnastu polskich filmów. W ten sposób reżyser przypomina to, co samo kino powiedziało o: "kinie w szczególe" i na tej podstawie chce skłonić widza do refleksji na temat istoty kina oraz sytuacji polskiej kinematografii przełomu lat 80. i 90. Czas trwania - 13 min .

 

  • Kadry pamięci / Oprac.  Morstin-Popławska, Agnieszka.

Zawiera:

Jak być kochaną / Reż. Wojciech Jerzy Has. akcja filmu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych. Pierwsza obejmuje okres współczesny, czyli lata sześćdziesiąte XX w. Drugą są retrospektywne sekwencje obrazujące wspomnienia z czasów wojny. Czas trwania 97 min.

Portret własny / Reż. Jacek Skalski. Na film składają się wybrane i zmontowane fragmenty filmów amatorskich realizowanych od lat 40 do 80 ubiegłego wieku. Czas trwania 20 min.

 

 

 

 

 

 

 

  • Kim jestem ? / Oprac. Monika Maszewska-Łupiniak

Zawiera:

Zmruż oczy / Reż. Andrzej Jakimowski. Opowieść rozgrywająca się na pograniczu rzeczywistości i bajki o poszukiwaniu przez bohaterów własnej tożsamości. Gdy do
popegeerowskiej wsi przybywa mała uciekinierka z "wielkiego świata", fakt ten wywiera wpływ nie tylko na mieszkańców wioski, ale również na dziecko...Czas trwania - 86 min.
Gadające głowy / Reż. Krzysztof Kieślowski.
Zarejestrowane na taśmie wypowiedzi 44
osób w różnym wieku; od noworodka do stuletniej staruszki odpowiadających na pytania: Kim jesteś? Czego byś chciał? Co jest dla ciebie najważniejsze? Stworzył w ten sposób zbiorowy portret Polaków lat 70. Czas trwania - 14 min

 

  • Kino myśli / Oprac. Morstin-Popławska, Agnieszka.

Zawiera:

Struktura kryształu / Reż. Krzysztof Zanussi. Konstrukcja filmu, przedstawia dwa przeciwstawne modele życia zachowując charakter otwarty, przez co żaden z bohaterów nie zostaje tu poddany jednoznacznej ocenie. Zanussi podkreśla w ten sposób nieoczywistość                                                    i nieprzypadkowość ludzkich wyborów. Czas trwania 74 min.

Tango / Reż. Zbigniew Rybczyński. To utwór wieloznaczny, pozwalający na rozmaite podejścia analityczne i tropy interpretacyjne. Jest przykładem dzieła myślącego, swoistą artystyczną zagadką. Czas trwania 8 min.

  • Kino o kinie / Oprac. Małgorzata Jakubowska

Zawiera:

Amator / Reż. Krzysztof Kieślowski. Dla filmowych bohaterów Kieślowskiego
charakterystyczny jest konflikt między pragnieniem normalnego życia a metafizycznym
niepokojem. Ów niepokój, gdy wdziera się w ludzką egzystencję burzy świat małej
stabilizacji rodzinnego i zawodowego spełnienia, prowadzi bohaterów w kierunku artystycznej albo politycznej działalności. Ten film to potwierdza, opowiada o narodzinach artysty amatora, który odkrywa w sobie potrzebę tworzenia. Czas trwania - 117 min.
Ćwiczenia warsztatowe / Reż. Marcel Łoziński.
Film dokumentalny ukazujący
możliwości manipulowania ludźmi przy użyciu nieuczciwych metod dziennikarskich przedstawiony w filmie materiał ilustruje sposoby montażu obrazu i dźwięku w taki sposób, aby zasadniczo zmienić sens wypowiedzi.. Czas trwania - 12 min.

 

  • Malarskie inspiracje / Oprac. Piotr Skrzypczak

Zawiera:

Brzezina / Reż. Andrzej Wajda. Scenariusz filmu powstał na podstawie noweli
Jarosława Iwaszkiewicza. Treść filmu nieco różni się od treści utworu, scenariusz zawiera
sporo malarskich uzupełnień. Sceny stylizowane są na obrazy Jacka Malczewskiego.; Czas trwania - 90 min.

Łagodna / Reż. Piotr Dumała. Niezwykła wizja opowiadania Fiodora Dostojewskiego, sugestywne studium zazdrości i nienawiści, podkreślone zastosowaniem interesującej techniki malarskiej i przejmującą muzyką Zygmunta Koniecznego. Czas trwania - 11 min.

 

 

 

 

 

 

  • Metafory prawdy / Oprac. Mikołaj Jazdon

Zawiera:

Wszystko może się przytrafić / Reż. Marcel Łoziński. jest to opowieść o sześcioletnim chłopcu i jego rozmowach ze starszymi ludźmi w parku Łazienkowskim w Warszawie.

Czas trwania 40 min;

Szczurołap / Reż. Andrzej Czarnecki. Dokumentalny portret zegarmistrza, którego pasją
jest masowe tępienie szczurów. Czas trwania 20 min;

Siedem kobiet w różnym wieku / Reż.Krzysztof Kieślowski. Dokumentalna opowieść                 o pracy siedmiu tancerek. W filmie zostały przedstawione sceny pierwszych lekcji baletu, treningów, scenicznego występu, obsadzania ról w przygotowywanym spektaklu.                         Czas trwania 15 min

 

  • Między fikcją a rzeczywistością / Oprac. Małgorzata Jakubowska

Zawiera:

Ucieczka z Kina "Wolność" / Reż. Wojciech Marczewski. Film nakręcony w formie groteski jest przypowieścią o wolności sztuki i o człowieku, który zatracił sie w autorytarnych mechanizmach władzy. Czas trwania - 87 min.

Exit / Reż. Grzegorz Koncewicz. Film animowany. W czarno-białym świecie mężczyzna obserwuje w oknie naprzeciw tańczącą dziewczynę. Zauroczony nią, przy biurku na swoim komputerze tworzy alternatywny pełen przygód świat, w którym oboje spotykają się. Czas trwania - 10 min.

 

  • Moralność kamery / Wojciech Otto. Oprac.

Zawiera:

Niemoralni / Reż. Jacek Bławut. Fabularyzowany dokument, zrealizowany w ośrodku dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Kozicach Dolnych. Do ośrodka przyjeżdża
nauczyciel-terapeuta, który ma za zadanie stworzyć amatorski zespół muzyczny składający
się z dzieci upośledzonych umysłowo. Czas trwania 75 min.;
Z punktu widzenia nocnego portiera / Reż. Krzysztof Kieślowski.
Film przedstawia portret fabrycznego strażnika, fanatyka dyscypliny, którego pasją jest sprawowanie wszelkiego rodzaju kontroli. Czas trwania 16 min.

 

  • Mówić nie wprost / Oprac. Mariola Jankun-Dopart

Zawiera:

Rejs / Reż. Marek Piwowski. Utrzymana w groteskowym tonie eksperymentalna komedia satyryczna: akcję filmu stanowią improwizowane miniscenki, rejestrowane metodą paradokumentalną, rozgrywające się wśród pasażerów wiślanego statku. Na wycieczkowym
statku pojawia się gapowicz wzięty przez kapitana za instruktora kulturalno-oświatowego.
Czas trwania 67 min.

Urząd / Reż. Krzysztof Kieślowski. Akcja toczy się w tytułowym urzędzie. Widzimy migawki z rozmów urzędniczki z kolejnymi petentami. Żadna ze spraw nie zostaje pomyślnie załatwiona, a kierowane do petentów propozycje rozwiązania problemu są coraz bardziej absurdalne. Czas trwania 5 min.

 

 

 

 

 

 

  • Nowa estetyka / Oprac. Konrad Kleksa

Zawiera:

Gry uliczne / Reż. Krzysztof Krauze. Traktują o najnowszej historii Polski, zarówno tej               z okresu PRL, jak i z pierwszej dekady po upadku komunizmu. Łącznikiem między tymi czasoprzestrzeniami są losy protagonistów, Janka i Witka, ale też bohaterów, którzy znali Stanisława Pyjasa... Czas trwania - 100 min
Strojenie instrumentów / Reż. Jerzy Kucia.
Impresja animowana, w której zdarzenia pokazane są w formie " symfonii obrazowo-dźwiękowej". Wyjazd za miasto okazuje się podróżą przez labirynty pamięci . Czas trwania - 15 min.

  • Obrazy magiczne / Oprac. Natasza Korczarowska.

Zawiera:

Historia kina w Popielawch. / Reż. Jan Jakub Kolski. Akcja filmu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: lata sześćdziesiąte XX wieku i lata sześćdziesiąte XIX wieku Bohaterami są dwaj chłopcy zafascynowani filmami. Czas trwania 98 min.

Oczy uroczne / Reż. Piotr Szulkin. Fabuła filmu nawiązuje do motywów zaczerpniętych               z ludowego folkloru. W posępnych ruinach zamku żyje samotnie demoniczny  Pan, towarzyszy mu jedynie oddany sługa. Czas trwania 41 min.

  • Obserwacje codzienności / Oprac. Kamila Żyto.

Zawiera:

Cześć Tereska / Reż. Robert Gliński.  Akcja filmu rozgrywa się w latach 90, na jednym                       z wielkomiejskich blokowisk. Jego bohaterką jest piętnastoletnia dziewczyna, która właśnie ukończyła szkołę podstawową i rozpoczyna nowy etap w swoim życiu. Czas trwania 86 min.
Rodzina człowiecza / Reż. Władysław Ślesicki.
Film przedstawia jeden dzień z życia wiejskiej rodziny. Rytm jej egzystencji wyznaczany jest przez przyrodę, pracę na roli                        i domowe obowiązki. Czas trwania 24 min.

 

  • Poezja i proza kina / Oprac. Sylwia Kołos

Zawiera:

Aria dla atlety / Reż. Filip Bajon. Inspiracją dla reżysera tego filmu była biografia                       i wspomnienia polskiego zapaśnika Zbyszka Cyganiewicza. W założeniach nie jest to jednak film biograficzny. Artystycznym priorytetem Filipa Bajona było stworzenie portretu pewnej epoki, wizji świata, w którym doszło do brutalnego, ale nieuniknionego starcia sztuki                    z biznesem, szlachetnego sportu z wynaturzonym widowiskiem. Czas trwania - 99 min.
Dziewczyny do wzięcia / Reż. Janusz Kondratiuk.
estetyka i temat wyraźnie kontrastują             z filmem "Aria dla atlety". W tym przypadku reżyser skupił się na banalności życia, odartego ze wszystkich przejawów niezwykłości i poezji, choć bardzo mocno za ową poezją tęskniącego. Reżyser filmu chłodnym okiem przygląda się poczynaniom dziewczyn, a czarno-biała taśma wzmaga wrażenie autentyczności obrazu. Czas trwania - 45 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Portrety zbiorowości / Oprac. Kamila Żyto.

Zawiera:

Sól ziemi czarnej / Reż. Kazimierz Kutz. Akcja filmu rozgrywa się latem 1920 roku na Sląsku, którego mieszkańcy - przede wszystkim górnicy - walczą z Niemcami o przyłączenie regionu do Polski. Reżyser stara się nie tylko opowiedzieć o pewnych wydarzeniach
składających się na historię regionu, ale także poprzez nie nakreślić portret mieszkańców
Śląska, przedstawić ich styl bycia, wskazać na wartości, jakimi się kierują w codziennym życiu. Tym co uwiodło Kutza i stało się bezpośrednią inspiracją, jest prostota i niewyszukana
filozofia życia mieszkańców Śląska, jasno określony i powszechnie przestrzegany kodeks
moralny będący wyrazem niepisanej umowy obowiązującej członków lokalnej społeczności.
Czas trwania - 98 min.

Jestem zły / Reż. Grzegorz Pacek. Film nie tyle opowiada historię grupy chłopców
mieszkających na warszawskiej Pradze, co raczej rejestruje i przedstawia ich codzienne życie i sprawy. Film pozwala nieletnim mieszkańcom opowiedzieć o tym co czują i myślą, a także
przynosi odpowiedź na pytanie, jacy są. Czas trwania - 29 min.

 

  • Rozdroża historii / Oprac. Andrzej Szpulak.

Zawiera:

Człowiek z marmuru / Reż. Andrzej Wajda. Jest połowa lat siedemdziesiątych XX wieku. Agnieszka studentka reżyserii, otrzymuje szansę zrobienia swego filmu dyplomowego           w telewizji. Temat na jaki się decyduje, to biografia Mateusza Birkuta, budowniczego Nowej Huty, przodownika pracy sprzed ćwierćwiecza, jednego z lansowanych przez propagandę wzorców osobowych i bohaterów tamtych czasów. Czas trwania 153 min.

Dokąd / Reż. Paweł Kędzierski. Motywem przewodnim tego filmu montażowego są
obrazy pochodów pierwszomajowych, w okresie PRL. Czas trwania 16 min.

  • Siła symbolu / Oprac. Mariola Jankun-Dopart.

Zawiera:

Popiół i diament / Reż. Andrzej Wajda. Akcja filmu rozgrywa się w ostatnim dniu II wojny światowej. Dwaj konspiratorzy dokonują nieudanego zamachu na nowego sekretarza KW PR. Czas trwania 98 min.

Krótka historia jednej tablicy / Reż. Feliks Falk. W pięciominutowej animacji widzimy powstanie biało-czerwonej tablicy z charakterystycznym napisem "Solidarność".                           W skrótowych ujęciach obserwujemy zmienne losy tablicy. Czas trwania 5 min.

Chleb / Reż. Grzegorz Skurski. Film pokazuje przewrotną patologiczną Europę: akty tradycyjnie pojętego miłosierdzia stają się odpowiednikiem modlitw, które nie wznoszą się do nieba, niczego nie zmieniają. Nie ma wspólnoty, nie ma solidarności, jest zbiorowa zgoda na
rzeczywistość. Czas trwania 10 min.

 

  • W krzywym zwierciadle / Oprac. Radosław Osiński.

Zawiera:

Hydrozagadka / Reż. Andrzej Kondratiuk. Film jest ewenementem w historii
polskiego kina i telewizji, ponieważ reprezentuje gatunek filmowego komiksu o przygodach superbohatera Asa. Jego Idee fixe jest niesienie pomocy innym, dbanie o sprawiedliwość, porządek i kondycję moralną społeczeństwa. Całość utrzymana jest w konwencji groteski

i parodii filmów sensacyjnych. Czas trwania - 72 min.


Polska kronika non-camerowa nr.-1 / Reż. Julian Antoniusz. S
tanowi pierwsze wydanie pełnej groteski i satyry animowanej, non-camerowej kroniki polskiej rzeczywistości
początku lat 80. XX wieku. Analogicznie do konwencji filmowych kronik informacje ujęte są w kategorie wydarzeń z kraju i ze świata, a komunikaty dotyczą różnych dziedzin życia
społecznego, polityki, historii i sztuki. Czas trwania - 10 min.

 

  • Wokół narodowych stereotypów / Oprac. Natasza Korczarowska.

Zawiera:

Eroica / Reż. Andrzej Munk. film składa się z dwóch nowel. Część pierwsza opowiada                   o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja
drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu. Do legendy urasta tu ucieczka por.
Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A  wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy. Czas trwania 80 min

Ostry film zaangażowany / Reż. Julian Antoniusz. Film w żartobliwej, animowanej formie przedstawia opowieść o zaniku życia kulturalnego w pewnym dużym mieście z powodu decyzji o likwidacji ulicznych kiosków plakatowych. Czas trwania 7 min.

 

  • Współczesne lęki / Oprac. Monika Maszewska-Łupiniak.

Zawiera:

Dług / Reż. Krzysztof Krauze. to film mający cechy charakterystyczne dla filmu sensacyjnego i kryminalnego. Dla twórców "Długu" przyjęcie konwencji kina akcji
jest tylko jednym ze środków osiągnięcia celu, a nie celem samym w sobie. Przedstawiona historia jest pretekstem do wypowiedzenia się na tematy uniwersalne, dotyczące szeroko rozumianej kondycji ludzkiej, a ten zabieg przybliża film do formuły moralietu.                      Czas trwania - 96 min.

Nasza ulica / Reż. Marcin Latało. Dokument ukazujący kilka lat życia jednej z łódzkich rodzin robotniczych na tle zmian zachodzących w samym mieście. Wielopokoleniową rodzinę poznajemy w okresie rozpoczęcia wielkiej przebudowy byłych zakładów
włókienniczych w których pracowali członkowie rodziny. Czas trwania - 52 min.

 

  • Zapisy przeszłości / Oprac. Katarzyna Mąka-Malatyńska.

Zawiera:

Fotoamator / Reż. Dariusz Jabłoński. Dariusz Jabłoński opowiada o łódzkim getcie za pomocą fotografii, listów i raportów buchaltera dzielnicy zamkniętej, Waltera Geneweina.

Czas trwania 55 min.
Usłyszcie mój krzyk / Reż. Maciej Drygas.
Bohaterem filmu jest Ryszrd Siwiec, księgowy            z Przemyśla, który dokonał aktu samospalenia na stadionie Dziesięciolecia w Warszawie, podczas centralnych uroczystości dożynkowych. Samobójstwo jego było protestem przeciwko zniewoleniu, odbieraniu godności i zbrodniom systemu komunistycznego.

Czas trwania 47 min.