Wsparcie pielęgniarki
Istotę mojej pracy stanowią opieka i wspieranie uczniów naszej szkoły. Realizowanie indywidualnych potrzeb młodzieży związanych z własnym rozwojem, nauką predyspozycjami przybiera różne formy współpracy, wzajemnych oddziaływań. W spotkaniach z młodzieżą, prowadzonych rozmowach podejmowane są kwestie wzmacniania motywacji, poczucia bezpieczeństwa, czy też umiejętnego reagowania w trudnych sytuacjach, kontrolowania własnych emocji.
Zdrowie psychiczne to dziś kluczowy element w codziennym funkcjonowaniu. Istotne i pożyteczne jest umiejętne dostrzeganie w sobie i w codziennych sytuacjach potencjału, którego wykorzystanie może przyczynić się do optymalnego, a nawet radosnego tworzenia, własnej rzeczywistości.
Do zadań pielęgniarki szkolnej należą:
- Rozpoznanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.
- Pomoc specjalistyczna w rozwiązywaniu trudnych problemów edukacyjnych, wychowawczych i rozwojowych oraz trudnych sytuacji życiowych – podejmowanie środków zaradczych.
- Udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach środowiskowych i rówieśniczych.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
- Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Systematyczne konsultacje z wychowawcami klas w/s uczniów przejawiających różnorakie zaburzenia i natychmiastowe podejmowanie wszelkich działań o charakterze interwencyjnym.
- Pedagogizacja rodziców – organizacja cyklu spotkań dotyczących problemów wychowawczych.
- Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów.
- Diagnozowanie środowiska ucznia.
- Poznanie ucznia i rozpoznanie jego warunków życia i nauki.
- Udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej.
- Prowadzenie profilaktyki uzależnień, przeciwdziałanie nikotynizmowi, spożywaniu alkoholu i używaniu środków psychoaktywnych przez uczniów.
- Prowadzenie poradnictwa dla rodziców i uczniów dotyczącego możliwości uzyskania pomocy materialnej.
- Komisja ds. frekwencji – koordynacja działań.
- Komisja ds. pomocy psychologiczno–pedagogicznej – koordynacja działań.